Sökning: "grammatiksyn"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet grammatiksyn.

  1. 1. I huvudet på en lärare. Diskurser om grammatik i samtal med lärare i moderna språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Martina Engkvist; [2017]
    Nyckelord :diskurs; främmande språk; grammatik; moderna språk; språkinlärning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Grammatikens roll i språkundervisning har varierat genom tiden. I dagens skola ses denkommunikativa förmågan som det centrala och grammatiken kan sägas ha hamnat i dessskugga. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur lärare med behörighet attundervisa i moderna språk på gymnasiet uttrycker sig om grammatik och undervisningdärav. LÄS MER

  2. 2. ”Hur kan man lära sig utan grammatik? Det går inte.” En kvalitativ studie av SFI-studenters syn på grammatik och språkinlärning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Marcus Persson; [2016-06-30]
    Nyckelord :grammatik; svenska som andraspråk; andraspråksundervisning; SFI; språksyn; grammatiksyn;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att öka förståelsen för hur studenter på SFI (utbildning i svenska för invandrare) ser på grammatik och språkinlärning. De kvalitativa intervjuerna avsåg att besvara tre frågeställningar som berör hur studenter på SFI ser på grammatik, språkutbildning och behovet av svenska. LÄS MER

  3. 3. Den magiska grammatiken – ”Kan man grammatiken så kan man språket”: En studie av SFI-studenters språk- och grammatiksyn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Caroline Estephan Sezer; [2015]
    Nyckelord :andraspråksundervisning; elevperspektiv; grammatiksyn; grammatikundervisning; metalingvistiks kunskap; SFI; språkattityder; språksyn; systemisk funktionell grammatik; transfer;

    Sammanfattning : Följande examensarbete är en studie av några SFI-studenters språk- och grammatiksyn i relation till undervisning. Detta arbete föranleds av en studie (Carlson 2003) kring kunskapssynen inom SFI (svenska för invandrare). LÄS MER

  4. 4. Grammatikundervisning i den nya gymnasieskolan. Ett helhetsperspektiv med utgångspunkt i Gy2011.

    Master-uppsats, Lunds universitet/Masterprogram: Språk och språkvetenskap; Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

    Författare :Philippe Collberg; [2013]
    Nyckelord :Grammatik; Grammatikundervisning; Gymnasieskolan; Gy2011; Språkdidaktik; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : I uppsatsen analyseras och jämförs föreställningar om grammatik och grammatikundervisning i gymnasieskolans språkämnen, mot bakgrund av de nyligen introducerade ämnesplanerna i Gy2011. Syftet är att undersöka och diskutera grammatikundervisningen i stort, samt att jämföra hur de olika språkämnena och skolans olika aktörer förhåller sig till varandra i synen på grammatik. LÄS MER

  5. 5. Grammatikens varande i lågstadieåren : Tidigarelärares grammatiksyn och grammatikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Gunilla Forsby; [2012]
    Nyckelord :Grammatik; Grammatikundervisning; Språkets struktur;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med det här examensarbetet är att ta reda på hur lärare i åk 1-3 undervisar i svensk grammatik och i vilken mån de synliggör grammatiken för barnen. Grammatiken i skolan är en kontroversiell fråga, och kursplanerna är svävande. Dessutom är grammatik i tidigare åldrar ett ganska outforskat område. LÄS MER