Sökning: "grammatiska konstruktioner"
Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden grammatiska konstruktioner.
1. Dags att skärma av? Om översättning av particip, bisatser och utbyggda nominalfraser i fransk populärvetenskaplig text
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/ÖversättarutbildningenSammanfattning : Den här uppsatsen tar sin utgångspunkt i en översättning av tre franska populärvetenskapliga artiklar om skärmar och skärmberoende. Uppsatsen inleds med en källtextanalys och de överväganden som gjordes inför översättandet. LÄS MER
2. Språkliga utmaningar för arabisktalande andraspråksinlärare efter 8–9 års Sverigevistelse och eventuella faktorer bakom det.
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka grammatiska strukturer som fortfarande våller problem för vuxna arabisktalande andraspråksinlärare efter 8-9 års vistelse i Sverige. Denna kvalitativa studie tillämpar processbarhetsteorin för att analysera muntlig produktion utifrån en bildserie. LÄS MER
3. En analys av potentiellt problematiska konstruktioner för andraspråksinlärare i fysikläromedel för åk 7–9
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologiSammanfattning : Tidigare studier av lexikala svårigheter i läromedelstexter visar att flera skolämnen är teoretiskt tunga och kräver ett stort ordförråd. För elever med svenska som andraspråk kan detta innebära stora utmaningar. LÄS MER
4. Aktivt particip i predikativ funktion i bibelhebreisk text : Ett diakroniskt perspektiv utifrån Josua och 2 Krönikeboken
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för lingvistik och filologiSammanfattning : I bibelhebreiska texter av olika genrer används det aktiva participet i både nominala och verbala funktioner. I flera språk används det aktiva participet ofta i en progressiv handling i imperfektiv aspekt som till exempel ’springande’. Den temporala innebörden kan vara både nutid, framtid och dåtid. LÄS MER
5. Konstruktionsbaserad eller traditionell grammatikundervisning? : En komparativ studie av två undervisningsmetoders effekter på inlärning av presentering och emfatisk omskrivning
L3-uppsats, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Bakgrund: För några år sedan (2017) genomfördes de två första svenska konstruktionsgrammatiska klassrumsstudierna (Håkansson, Lyngfelt & Brasch, 2019). Resultaten talade för att använda ett konstruktionsperspektiv i andraspråksundervisning och att det fanns ett stort behov av ökad kunskap om konstruktionsbaserad språkundervisning. LÄS MER