Sökning: "grundläggande matematik vardagen förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden grundläggande matematik vardagen förskolan.

  1. 1. Matematik i förskolan : En studie om hur matematik kan synliggöras i förskolans vardag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sabina Edfeldt-Opalinski; Bushra Touma Matti; [2023]
    Nyckelord :Bishop; förskollärare; matematikkunskap; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur matematik kan synliggöras i vardagen och hur förskollärare arbetar med matematikundervisning i förskolan. Kvalitativ metod valdes för intervjuer med åtta förskollärare i fyra olika förskolor. LÄS MER

  2. 2. Hur undervisar förskollärare matematik i förskolan? : En intervjustudie om matematikundervisning för toddlare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Marie Karlsson; Jessica Löfström; [2020]
    Nyckelord :Bishops matematiska aktiviteter; förskola; förskollärare; matematik; toddlare; undervisning; vardagsmatematik.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka hur förskollärare undervisar i matematik för yngsta barnen, 1–3 år, i förskolan. Följande två frågeställningar undersöks i studien; Hur beskriver förskollärarna sin matematikundervisning med de yngre barnen för att främja barns lärande i matematik? Hur utformar förskolläraren planerad matematikundervisning för de yngre barnen i förskolan? Metoden i studien är semistrukturerande intervjuer, som utförts med elva förskollärare på sju olika förskolor. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers förhållningssätt till matematik i förskolan – ur ett sociokulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Stina Axlin; Camilla Dabek Garaventi; [2015]
    Nyckelord :Matematik; Sociokulturellt perspektiv; Medierande resurser; Fysiska artefakter; Pedagogers förhållningssätt; Sociokulturellt synsätt; Vardagsmatematik;

    Sammanfattning : Studien har som syfte att belysa förskollärarnas upplevda kunskap om och förhållningssätt till matematik i förskolan. Det insamlade materialet analyseras utifrån två frågeställningar om vad pedagoger upplever som hinder och möjligheter för att lyfta matematiken i förskolan, samt hur pedagogerna ser på sin kunskap om matematik. LÄS MER

  4. 4. Matematik i förskolan : Förskollärares förhållningssätt till matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Svensson; [2014]
    Nyckelord :pre- school teachers mathematics pre - school sociocultural perspective; förskollärare matematik förskolan sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studien avser att undersöka vad förskollärare har för förhållningssätt till och hur de arbetar med matematik i förskolan. Studien bygger på intervjuer med sex  förskollärare från tre olika förskolor samt tre observationer på var och en av förskolorna där intervjuerna genomfördes. LÄS MER

  5. 5. Matematik i förskolans vardag - Hur pedagoger anser att de arbetar med sortering och klassificering, samt hur de ser på sin roll i det arbetet

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Veronica Kjellgren; [2012]
    Nyckelord :Förskola; sortering och klassificering; pedagogens;

    Sammanfattning : Syftet med mitt examensarbete var att ta reda på hur pedagogerna som deltog i min undersökninguppfattar att de arbetar med sortering och klassificering i vardagen. Med vardagen menar jag despontana situationer som uppstår i förskolan, där ett eller flera barn börjar att sortera. LÄS MER