Sökning: "grundlärare 4-6"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden grundlärare 4-6.

  1. 1. Man ska plocka dem direkt! : Kommunikativa undervisningsmetoder i två lärares engelskundervisning i årskurs 4

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elizabeth Logrén; [2023]
    Nyckelord :Primary school years 4–6; English subject; communicative competence; teaching; Communicative Language Teaching; Sweden; Grundlärare årskurs 4–6; engelskämnet; kommunikativ kompetens; undervisning; Communicative Language Teaching; Sverige;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att ta reda på huruvida undervisningsmetoder för att utveckla elevernas muntliga, kommunikativa förmågor skulle vara synliga vid observationer av två lärares engelskundervisning i årskurs 4. Syftet var även att genom intervjuer få kunskap om de undervisande lärarnas syn på att utveckla elevernas förmåga att muntligt kommunicera på engelska och om deras arbetssätt innehöll aktiviteter för att främja denna utveckling. LÄS MER

  2. 2. “Jag fattar inte hur man kan jobba utan Smartboard” : Lärares kunskap om, användning av och attityd till smartboarden i engelskundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Emilia Christiansson; [2021]
    Nyckelord :Smartboard; English language teaching; TPACK; English language learning; Smartboard; engelskundervisning; TPACK; språkinlärning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur engelsklärare i åk 4-6 belyser och säger sig använda smartboarden i engelskundervisning. Denna studie är baserad på kvalitativa semistrukturerade intervjuer med tre grundlärare som undervisar i engelska i år 4, 5 och 6, och TPACK-modellen har valts som teoretisk utgångspunkt för analys, tolkning och diskussion av materialet. LÄS MER

  3. 3. "Det betyder ju inte att normen är rätt liksom" : En kvalitativ studie om lärares upplevelser av hbtq-inkludering i religionsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Linn Larsson; Erik Olsson; [2021]
    Nyckelord :hbtq; religionsundervisning; grundlärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om lärares upplevelser av att arbeta hbtq-inkluderande i religionsundervisningen för årskurs 4–6. Studien har en kvalitativ metodansats, och för datainsamling har semistrukturerade intervjuer genomförts med sju grundskollärare som undervisar i religionskunskap för årskurs 4–6. LÄS MER

  4. 4. Är HBTQ+ historia närvarande i historieundervisningen? : En kvalitativ intervjustudie med verksamma grundlärare åk 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Josefin Modin; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med detta självständiga arbete är att undersöka om och i så fall hur Skolverkets formuleringar om värdegrund och skolans uppdrag tillämpas i svenska läromedel och i undervisningen i historia på mellanstadiet. Detta genom att göra intervjustudier med verksamma lärare för att undersöka närvaron av HBTQ+ historia i undervisningen. LÄS MER

  5. 5. "Lämna aldrig tankar åt sitt öde" : En kvalitativ studie om hur några grundlärare i årskurs 4–6 väljer skönlitteratur till sin undervisning och vad dessa val grundar sig på.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Julia Warda; [2021]
    Nyckelord :Literary fiction; choice of fiction; Swedish; literature teaching; grades 4–6; Skönlitteratur; litteraturval; svenska; litteraturundervisning; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att öka kunskapen om hur grundlärare i årskurs 4–6 resonerar om valet av skönlitteratur i sin undervisning och vad dessa val grundar sig på. Frågeställningarna i studien är följande:  ·       Hur beskriver lärarna skönlitteraturens betydelse och funktion i sin undervisning?  ·       Vilka faktorer tar lärarna hänsyn till i sina val av skönlitterära böcker?  Som metod för att besvara studiens syfte har kvalitativa semistrukturerade intervjuer använts. LÄS MER