Sökning: "grundlärarprogrammet"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade ordet grundlärarprogrammet.

  1. 1. Lärares arbete med genusperspektiv på fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Kristina Hellqvist; Daniel Rydberg; [2023-10-26]
    Nyckelord :Genus; kön; genusperspektiv; fritidshem; könsnormer; queerteori; pojkar; flickor; lärare; elev; relationellt perspektiv; könsroller.;

    Sammanfattning : Ur ett sociologiskt perspektiv formas våra kön i sociala och kulturella sammanhang. Enligt läroplan för svenska fritidshem ska lärare motverka stereotypiska könsnormer och diskriminering, samt utveckla elevernas förmåga att kritiskt granska de begränsande könsnormerna. LÄS MER

  2. 2. Samverkan – Stämmer idealbilden med verkligheten

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Adam Najib; Patricia Olofsson; Sandra Sahlin; [2023-10-19]
    Nyckelord :Samverkan; Fritidshem; Skola; Förväntningar; Lärarstudenter;

    Sammanfattning : Målet med studien är att lyfta fram de förväntningar som lärarstudenter har på sitt kommande yrke, samt deras resonemang kring den samverkan som skall ske mellan dem och kollegor inom den ordinarie skolverksamheten. Resultatet av analysen av samtalen kring samverkan har visat sig ta sin grund i grundlärarutbildningen och den stigmatiseringen som verkställs redan på universitetet. LÄS MER

  3. 3. Lässtrategier i skolans tidigare år, F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sabrin Hasan; Meliha Imamovic; [2023]
    Nyckelord :Lässtrategi; läsförståelse; läsutveckling;

    Sammanfattning : Författarna till denna studie är Sabrin Hassan och Meliha Imamovic, och vi läser grundlärarprogrammet, F-3.Studien fokuserar på hur lärare i de tidiga skolåren (F-3) arbetar med lässtrategier samt deras erfarenheter inom detta forskningsområde. LÄS MER

  4. 4. Elevers röster om utomhusundervisning i årskurs 6 : -     Inställning, lärande och argument

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Shams Ismail; Rana Zaki; [2023]
    Nyckelord :elevperspektiv; learning by doing; naturorienterande ämnena; NO-ämnena; pragmatiska perspektivet; utomhuslektioner; utomhuspedagogik; utomhusundervisning;

    Sammanfattning : Inom grundlärarprogrammet lyfts det fram att gjorda erfarenheter och upptäckter är viktiga komplement till elevers lärande. Utomhuspedagogik är ett pedagogiskt förhållningssätt som grundar sig i Deweys pragmatiska teori. LÄS MER

  5. 5. SO-lärares syn på bedömning i SO-ämnena : Examensarbete Grundlärarprogrammet F-3, Karlstad Universitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Marie Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Bedömning; likvärdighet; lågstadiet; friutrymme; samhällsorienterande ämnen; SO-ämnen; autonomi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lågstadielärare ser på bedömning i de samhällsorienterande ämnena. Detta har skett genom att titta på hur lågstadielärare arbetar med bedömning i de samhällsorienterande ämnena, hur de ser på styrdokumentens kunskapskriterier relaterat till sin autonomi och genom att undersöka deras förmåga att göra likvärdiga bedömningar i de samhällsorienterande ämnena. LÄS MER