Sökning: "grundskoleförordningen"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet grundskoleförordningen.

  1. 1. Är jag verkligen bara dum? : En kvalitativ fallstudie om hur elevers självuppfattning kan påverkas av nivågruppering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jessica Leandersson; [2015]
    Nyckelord :Nivågruppering; självuppfattning; differentiering; gruppering; matematik;

    Sammanfattning : Sedan Grundskoleförordningen (Riksdagen, 1994) decentraliserade frågan kring nivågruppering till varje enskild rektor har forskningen inom detta område nästan uteslutande utgått från ett lärarperspektiv. Utifrån att denna form av differentiering fortfarande används inom dagens matematikundervisning är syftet att genom en kvalitativ studie, via semistrukturerade personliga elevintervjuer, undersöka hur nivågruppering kan påverka några högstadieelevers självuppfattning. LÄS MER

  2. 2. Barn med autism : En studie i hur skolarbetet kring barn med autism ser ut

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sofia Jellback; [2013]
    Nyckelord :autism; primary regulation; lgr 11; educators; autism; grundskoleförordningen; lgr11; pedagoger;

    Sammanfattning : This essay is about how working with children with autism works with the laws and regulations that fall under the Compulsory School Ordinance and Lgr11 (Compulsory for primary school, preschool classes and kindergarten). The aim of this work was to examine various educators thoughts, experiences and practices related to children with autism in primary school. LÄS MER

  3. 3. En jämförande studie av Svenska som andraspråksundervisningen i två kommuner i Västra Götaland

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Inger Andersson; Isabella Zahmoul; [2010-01-11]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att ta reda på vem som hr rätt till undervisning i svenska som andraspråk. Vi ville få kunskap om hr rektorerna på grundskolor i Uddevalla och Vänersborgs kommun tillämpar och tolkar skollagen. LÄS MER

  4. 4. Onko aika kehittää äidinkielen oppikirjoja? : Kartoitus Ruotsin peruskoulun suomen opetuksessa käytetyistä oppikirjoista

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Pauliina Turunen; [2010]
    Nyckelord :Finnish; mother tongue; text book; primary school; text book analysis; Finnish teaching; Swedish Finnish; Sweden Finns; suomi; suomen kieli; äidinkieli; oppikirja; peruskoulu; tekstikirjan analyysi; suomen opetus; ruotsinsuomi; ruotsinsuomalainen; finska; modersmål; lärobok; grundskola; textboks analys; finskundervisning; sverigefinska; sverigefinsk;

    Sammanfattning : Päättötyöni on kvalitatiivinen kartoitus kymmenestä Ruotsin peruskoulussa vuosiluokilla 1–5 suomen kielen opetuksessa käytetystä oppikirjasta. Kartoitusten lisäksi olen haastatellut kolmea opettajaa ja saanut vastauksia kyselykaavakkeisiin 11 opettajalta heidän mielipiteistään oppikirjoista. LÄS MER

  5. 5. Studiehandledning på modersmålet, en rättighet för eleven - men följs lagen?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ann-Christine Andersson; Karolina Karlsson; [2009]
    Nyckelord :modersmål; modersmålsundervisning; studiehandledning; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Aktuell forskning framhäver modersmålets stora betydelse för att man ska kunna ta till sig kun­skap på ett andraspråk, att kunna utvecklas och uppnå framgång med studierna. I grund­skoleförordningen finns att läsa vilka rättigheter som elever med annat modersmål än svenska har i grundskolan. LÄS MER