Sökning: "grundtanke"

Visar resultat 1 - 5 av 115 uppsatser innehållade ordet grundtanke.

  1. 1. Språkstörning. En kvalitativ intervjustudie kring lärares arbete med elever med språkstörning i årskurs 1 till 3 för ökad måluppfyllelse

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Malin Rehnström; Camilla Åkesson; [2023-09-19]
    Nyckelord :språkstörning; årskurs 1-3; ökad måluppfyllelse; framgångsfaktorer; utmaningar; stöd;

    Sammanfattning : De flesta elever med språkstörning placeras i vanlig klass med varierande grad av stöd och språkstörning är mer osynlig än andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Vikten av ett proaktivt arbete i skolans tidiga årskurser är en grundläggande förutsättning för ökad måluppfyllelse och att förebygga negativa livskonsekvenser för elever med språkstörning. LÄS MER

  2. 2. Matematik i spontana aktiviteter : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Ines Basic; Merita Hesterman; [2023]
    Nyckelord :Bishops sex universella matematiska aktiviteter; matematisera; förskollärare; spontana matematiska aktiviteter;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka förskollärarnas syn i arbetet med matematik i spontana aktiviteter i förskolan. Intresset för studiens grundtanke väcktes under vår verksamhetsförlagda utbildning (VFU) där vi la märke till att spontana aktiviteter med matematiskt innehåll sällan förekommer. LÄS MER

  3. 3. Ond tro & omstødelse: Særligt om dansk og svensk domspraksis vedrørende ond tro-betingelsen i konkurslovenes subjektive omstødelsesregel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Geske Lovmand Hvid; [2023]
    Nyckelord :Civilrätt; förmögenhetsrätt; komparativ rätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : I 1970’erne reformeredes den danske og den svenske konkurslov inden for rammen af et fællesnordisk samarbejde med en målsætning om at opnå ensartede fællesnordiske regler på den materielle konkursrets område. Konkurslovenes omstødelsesregler er et af de steder, hvor de nordiske lan-des konkurslovgivning på papiret er mest ensartet. LÄS MER

  4. 4. ÖKAD INNOVATIONSFÖRMÅGA GENOM PARTNERSKAP I OFFENTLIG SEKTOR : En studie om hur innovationspedagogiken inom LOFT kan stödjakommunledningar i deras utveckling mot ökad innovationsförmåga och tillämpning av innovationsledning

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Isabella Carlsson; Johanna Lindgren; [2023]
    Nyckelord :Innovation capability; innovation pedagogy; innovation management; innovation capacity; Innovationsförmåga; innovationspedagogik; innovationsledning; innovation capability; innovation capacity;

    Sammanfattning : Titel: Ökad innovationsledningsförmåga genom partnerskap i offentlig sektor.-En studie om hur partnerskapet LOFT kan stödja kommunledningar i deras utveckling mot ökadinnovationsförmåga och tillämpning av innovationsledning.Forskningsfrågor: F1. Hur fungerar innovationspedagogiken inom ramarna för LOFT?F2. LÄS MER

  5. 5. ”Alla ska få den stöttning de behöver” : En kvalitativ studie om hur lärare uppfattar likvärdighet i svenskundervisningen i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Skolnära forskning

    Författare :Amanda Markstedt; [2023]
    Nyckelord :likvärdighet; likvärdig undervisning; en skola för alla; närmsta utvecklingszon; F-3;

    Sammanfattning : En likvärdig undervisning och utbildning är centralt i skollagen och läroplanen, men när är en undervisning likvärdig för alla? Det finns många olika individer i varje elevgrupp vilket medför flera olika behov och förutsättningar till att lära. Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur lärare i årskurs 1–3 uppfattar begreppet likvärdighet och hur deras förståelse om begreppet omsätts i undervisningen i ämnet svenska, för att skapa en likvärdig utbildning för alla elever. LÄS MER