Sökning: "gruppdiskussion"
Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade ordet gruppdiskussion.
1. Tillämpning av sjövägsregler under nedsatt sikt : En undersökning om hur sjöbefälsstudenter tillämpar sjövägsregler under nedsatta siktförhållanden
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur sjöbefälsstudenter tillämpar sjövägsreglerna vid risk för kollision under nedsatt sikt samt belysa vad besluten grundats på. Studien är kvalitativ och genomfördes med hjälp av ett förberedande frågeformulär, fallstudie och en avslutande gruppdiskussion. LÄS MER
2. "En win win situation" : En kvalitativ undersökning av svensklärares syn på värdegrundens roll i svenskundervisningen.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Föreliggande studie kommer att belysa ämnet värdegrund. Syftet är att undersöka svensklärares syn på värdegrundsuppdraget samt hur de arbetar med uppdraget inom ramen för svenskundervisningen. Syftet uppnås genom frågeställningar gällande värdegrundsuppdragets betydelse inom svenskundervisningen samt dess möjligheter och utmaningar. LÄS MER
3. Elevers förståelse för begreppet friktion : Gruppdiskussion i åk 2 genom Concept cartoons
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)Sammanfattning : The study is based on action resarch where four Concept cartoons have been constructed through careful resarch into the structure of the concept. 16 year 2 students in groups of four participated in a survey with the aim of providing knowledge about how students in grades of 1-3 in primary school understand the concept of friction and how their understanding can be developed through the use of Concept cartoons. LÄS MER
4. Elevers utveckling under matematiska diskussioner om problemlösning : En kvalitativ observationsstudie i årskurs 2 och 3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Matematikundervisningen inriktas idag till stor del på enskilt arbete i matematikboken vilket leder till att eleverna kan gå miste om tillfällen att utveckla sina förmågor i problemlösning och matematiska resonemang. Kursplanen för matematik för årskurs 1–9 har en stark koppling till problemlösning då problemlösning är kärnan av matematiken. LÄS MER
5. Speldesign för lärande : Speldesignens byggblock applicerade på musikundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Syftet med detta arbetet är undersöka hur speldesign kan användas som resurs för design av musikundervisning. I bakgrunden presenteras vad lärare, eleven och undervisningssituationen kan göra för att påverka elevers studieresultat. Därefter presenteras spel och speldesign med dess olika designgrenar och termer. LÄS MER