Sökning: "gruppdiskussioner matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden gruppdiskussioner matematik.

  1. 1. Elevers utveckling under matematiska diskussioner om problemlösning : En kvalitativ observationsstudie i årskurs 2 och 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Melissa Nilsson; Ebba Olsen; [2020]
    Nyckelord :Gruppdiskussion; Matematik; Problemlösning; Problemlösningsförmåga; Undervisningens och lärandets fyra zoner;

    Sammanfattning : Matematikundervisningen inriktas idag till stor del på enskilt arbete i matematikboken vilket leder till att eleverna kan gå miste om tillfällen att utveckla sina förmågor i problemlösning och matematiska resonemang. Kursplanen för matematik för årskurs 1–9 har en stark koppling till problemlösning då problemlösning är kärnan av matematiken. LÄS MER

  2. 2. Är det språkliga eller matematiska svårigheter? : En kvalitativ fallstudie om att upptäcka och ge stöd till nyanlända elever i matematikundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sara Andrén; Jenny Nygren; [2019]
    Nyckelord :fallstudie; matematiska svårigheter; nyanlända elever; speciallärare; studiehandledare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på hur en högstadieskola i en mellanstor kommun arbetar för att upptäcka vilken typ av svårigheter de nyanlända eleverna har i matematik och vilket stöd som ges i matematikundervisningen. Vi har genomfört en kvalitativ fallstudie på en högstadieskola där både observationer och intervjuer med skolans personal ligger till grund för studiens resultat. LÄS MER

  3. 3. ELEVERNAS MOTIVATION FÖR ÄMNET MATEMATIK UR ETT LÄRARPERSPEKTIV : En studie om hur lärarna i undervisningen uppfattar och kan väcka elevernas motivation för ämnet matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Atta Mardini; Kristena Slewa; [2019]
    Nyckelord :Motivation; Lärare; Matematik; Undervisning; Sverige;

    Sammanfattning : Studien grundar sig på en kvalitativ metod som är semistrukturerade intervjuer. Genom de insamlade data som framhävdes i intervjuerna hittades tre olika teman. Resultatet är baserat på olika teman som påverkar elevernas motivation. LÄS MER

  4. 4. Jag fattar vad du menar – en empirisk studie om elevkommunikation och Concept Cartoons® i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Diana Crebello Nergården; Josefine Sundberg; [2016]
    Nyckelord :Concept Cartoons®; elevkommunikation; kvalitet; matematik; sociala processer;

    Sammanfattning : Forskningen om Concept Cartoons® och matematik är begränsad, varförforskningsfältet behöver kompletteras med kunskaper kring arbetsmetodens praktiskatillämpning i matematik. Syftet med detta arbete är att utreda karaktären hos denelevkommunikation som föranleds av metoden, därtill om den tentativa utformningenav Downings modell är tillämplig för att bedöma elevsamtalens kvalitet. LÄS MER

  5. 5. "Det är kul att ... prata med andra i klassen om matte" : Elevers interaktion och lärandemöjligheter när de laborerar i matematik- med fokus på SUM-elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Helena Lindberg; [2015]
    Nyckelord :matematiksvårigheter; kommunikation; samtal; lärande; matematiklaborationer; gruppdiskussioner; SUM-elever;

    Sammanfattning : Syftet med den här undersökningen, var att beskriva vilken betydelse som gruppdiskussioner och laborationerna kan ha för elevers lärandemöjligheter inom ämnet matematik i en åk 8, med ett extra fokus på SUM-elever. Studien gjordes dels med hjälp av systematiska observationer då klassen genomförde fyra laborationer tillsammans med ordinarie matematiklärare, dels med hjälp av tio stycken enskilda kvalitativa intervjuer (varav sex stycken av ungdomarna var SUM-elever) i en åk8 vid en skola i Västerbottens inland. LÄS MER