Sökning: "gruppdynamik - strategier"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden gruppdynamik - strategier.

  1. 1. UTMANINGAR OCH STRATEGIER I ETT VIRTUELLT TEAMS GRUPPDYNAMIK

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Kristoffer Szilagyi; [2023]
    Nyckelord :Gruppdynamik; virtuella team; grupputveckling; Group dynamics; virtual teams; group development; Social Sciences;

    Sammanfattning : I studien undersöktes hur en fallstudie genom metodtriangulering kan bidra till en nyanserad och detaljerad förståelse för vilka utmaningar och strategier som kan upplevas i utvecklingen av gruppdynamik i ett virtuellt team som bestod av 11 medlemmar. Med en teoretisk grund i Tuckman Phases of Group Development, Systems Centered Theory och An Integrated Model of Group Development undersöktes teamets koppling till modellernas olika faser för att sedan, med hjälp av tidigare forskning, analysera tidigare identifierade utmaningar och strategier. LÄS MER

  2. 2. ”Vi måste sätta och hålla i gränserna, det är jätteviktigt, förebyggande och främjande är det viktigaste” : En kvalitativ studie om elevhälsans förebyggande arbete samt pågående insatser mot mobbning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Sado Hassan; Hafsa Isse; [2023]
    Nyckelord :Bullying; school bullying; school policy; school counselors; school harassment; student care team; Mobbning; skolmobbning; handlingsplan; kränkning; elevhälsan;

    Sammanfattning : Mobbning är ett universellt fenomen som sker i olika miljöer i gruppsammanhang, bland annat på arbetsplatser och i skolor. Psykisk ohälsa ökar i takt med att mobbningen ökar, och kan ge livslånga effekter hos mobbningsoffret. Syftet med den här studien är att undersöka hur mobbning hanteras i svenska skolor. LÄS MER

  3. 3. "Det är alltid svårt att börja rota i en tajmingfråga". En kvalitativ studie om lärares strategier kring feedback gällande sväng och tajming i ensemble

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Arvid Filipsson; Daisy Delén; [2023]
    Nyckelord :Ensemble; feedback; gruppdynamik; kommunikation; konkret; metaforiskt; sväng; tajming; utbildningsvetenskap; Musikpedagogik. Communication; concrete; groove; group dynamics; metaphorical; timing; educational Science; Music Education.; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Inspirationen till denna uppsats grundar sig i vår nyfikenhet om vad lärare har för tankar och strategier när det gäller feedback om sväng och tajming i ensemble. Syftet med studien är att undersöka ensemblelärares pedagogiska och metodiska tillvägagångssätt när de ger feedback gällande sväng och tajming i ensemble. LÄS MER

  4. 4. "Shit, jag har levt under en sten!" : En kvalitativ studie om fem musiklärares genusmedvetna strategier i musikklassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Madeleine Brink; Sonia Koleśnik Lindgren; [2023]
    Nyckelord :genusfrämjande pedagogik; musikpedagogik; genuspedagogik; normkritik; strategier; queerteori;

    Sammanfattning : Musikutövande kan ofta kopplas till könsstereotypiska roller i val av instrument och positionering. Uppdelningar och olikheter syns mellan eleverna på musiklektionerna i klassrummet, där eleverna har en tendens att ta olika mycket plats samt väljer olika instrument beroende på vilket kön de tillskrivit sig. LÄS MER

  5. 5. Skapa intresse för skolslöjd. En studie kring lärare i textil slöjd i grundskolan årskurs 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Katarina Nordquist; [2021]
    Nyckelord :undervisningsstrategi; relationsbyggande; gruppdynamik; anpassad undervisning; bekräftelse; tid och uthållighet; slöjdprocess;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka kunskapen kring slöjdlärarens undervisningsstrategier i ämnet slöjd, för att möta upp elevers intresse eller ointresse och främja lusten att lära. Frågeställningarna i studien är: Vilka strategier använder sig slöjdläraren av för att väcka elevernas intresse i undervisningen, hur tolkar och omsätter slöjdläraren elevernas gensvar under en lektion, hur verkar slöjdläraren för att utveckla elevens uthållighet under arbetsprocessen? I studien deltar tre slöjdlärare. LÄS MER