Sökning: "gruppidentitet"
Visar resultat 1 - 5 av 58 uppsatser innehållade ordet gruppidentitet.
1. "Hade vi satsat på det förebyggande arbetet i god tid så hade vi inte behövt släcka bränder som vi gör i dagsläget." - En kvalitativ studie om socialarbetares syn på det förebyggande arbetet för att förhindra barn & ungdomars ingång i gängkriminalitet
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Gängkriminalitet är ett högst aktuellt ämne i dagens Sverige, där många har åsikter om hur arbetet för att förhindra rekrytering till gängkriminalitet bör bedrivas. Debatten om rekryteringen av barn och ungdomar förekommer framför allt i samband med särskilt utsatta områden. LÄS MER
2. Konkurrens: ett hinder eller en möjlighet? En kvalitativ studie om konkurrens inom interorganisatorisk krissamverkan
Master-uppsats, FörsvarshögskolanSammanfattning : En välfungerande samverkan kan ha en avgörande betydelse för hanteringen av en kris. Trots att det är en gemensam strävan kan det finnas hinder som ger upphov till konflikter(Bondesson m.fl., 2019; Bynander & Nohrstedt, 2019; Deverell m. LÄS MER
3. Under press : En studie om A-traktorförares gruppidentitet, omgivningen och medias påverkan
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa A-traktorförares upplevelser av att ingå i en grupp som är stigmatiserad av samhället – hur de socialt konstruerar och reproducerar sin gruppidentitet i en kontext där de är ifrågasatta i media, liksom av sin omgivande sociala kontext. Social identitetskonstruktion, gruppnormer och sociala normer, och andra etablerade teorier och koncept användes för att tolka våra resultat. LÄS MER
4. Vitt snus i identitetens ljus : En kvantitativ studie om aspekter som påverkar konsumenters upplevelse av vitt snus
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Denna studie undersöker konsumenters attityd till vitt tobaksfritt snus. Studien identifierar vilken signifikans marknadsföring, konsumentkultur och produktspecifika attribut har i relation till konsumentens uppfattning av produkten i fråga. LÄS MER
5. Gamestop, to the moon
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : Studien GamesStop, to the moon är författad av Simon Kojo, Ludwig Elkander och Elliot Fisher vid Lunds universitet i Medie- och kommunikationsvetenskap, vid Institutionen för kommunikation och medier, Lunds universitet har som mål att undersöka hur deltagarkultur kan visa sig på en social medieplattform som Reddit genom att djupdyka i den populära subredditen Wallstreetbets. Gruppen fick stor uppmärksamhet i och med den omtalade GameStop händelsen då småsparare fick upp aktiepriset på GameStops och utmanade de stora hedgefonderna på den Amerikanska börsmarknaden. LÄS MER