Sökning: "gruppintervjuer"

Visar resultat 1 - 5 av 695 uppsatser innehållade ordet gruppintervjuer.

  1. 1. Mellanstadieelevers Uppfattning Om Artificiell Intelligens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Veronica Anderberg; Jenny Harrysson Fallberg; [2024]
    Nyckelord :artificial intelligence; group interviews; primary school students’ perceptions; artificiell intelligens; gruppintervjuer; mellanstadieelevers uppfattningar;

    Sammanfattning : I november 2022 släpptes ChatGPT fritt på marknaden, och plötsligt förändrades synen på och kunskapen om artificiell intelligens! Syftet med studien är att synliggöra vilka olika uppfattningar elever på mellanstadiet har om artificiell intelligens (AI). Utifrån en fenomenografisk ansats har 16 mellanstadieelever, på två olika skolor, intervjuats i grupper om fyra vid två tillfällen. LÄS MER

  2. 2. ”Ibland är det halva klassen som inte fattar, men det vågar de inte säga” : Anonyma digitala enkäter som ett stöd i filosofiundervisningen i gymnasieskolan

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Andrea Dean; [2024]
    Nyckelord :epistemic injustice; Bloom s taxonomy; formative assessment; variation theory; student participation; epistemology; high school; epistemisk orättvisa; Blooms taxonomi; formativ bedömning; variationsteori; elevdeltagande; epistemologi; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka eventuella vinster med att använda anonyma digitala enkäter i filosofiundervisningen i gymnasieskolan. Utgångspunkten är vissa elever kan vara mindre benägna att delta muntligt under filosofilektioner jämfört med lektioner i andra ämnen, vilket delvis kan kopplas till att eleverna upplever att de riskerar att utsättas för epistemisk orättvisa i form av vittnesorättvisa. LÄS MER

  3. 3. Problemlösningsstrategier, ett elevperspektiv. : En kvalitativ studie.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Hampus Fahlström; [2024]
    Nyckelord :problem solving strategies; problem solving; secondary school; mathematics and student perspective; lösningsstrategi; problemlösning; högstadiet; matematik; elevperspektiv;

    Sammanfattning : När elever står inför uppgifter inom problemlösning är det ett flertal steg som eleven ska ta sig igenom: Förstå uppgiften, göra någon form av plan, sedan genomföra planen och i bästa fall även gå tillbaka till uppgiften och reflektera över lösning och svar. Syftet med studien var att undersöka och belysa lösningsstrategier inom problemlösning ur ett elevperspektiv. LÄS MER

  4. 4. Vårdnadshavares erfarenheter av introduktion till förskolan : En kvalitativ studie om förutsättningar för skapandet av tillitsfulla relationer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Alva Arvidsson; Moa Dahlberg; [2024]
    Nyckelord :Förskola; introduktion; vårdnadshavare; tillitsfulla relationer; kommunikation; bemötande; kontinuitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om vårdnadshavarens erfarenheter av introduktionen till förskolan. Mer specifikt undersöks vad vårdnadshavare anser är viktigt för att skapa tillitsfulla relationer mellan dem och pedagoger under introduktionen i förskolan, samt hur man skulle kunna förändra skapandet av tillitsfulla relationer under introduktionen. LÄS MER

  5. 5. “Idrottens himmel eller helvete” : Elevers föreställningar om undervisning i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Marion Thinsz Jansson; [2024]
    Nyckelord :Deltagande; föreställningar; idrott och hälsa; motivation; self-determination theory;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka elevers föreställningar om ämnet idrott och hälsa och hur de föreställningarna kan kopplas till motivationen för att delta i ämnets centrala innehåll. Då cirka sex procent av alla barn och ungdomar deltar sällan eller aldrig i skolans undervisning i idrott och hälsa (Dartsch, Norberg & Pihlblad 2017) eftersträvas mer kunskap om ungdomars föreställningar om ämnet. LÄS MER