Sökning: "grupplärande"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet grupplärande.

  1. 1. Lärande inom detaljhandel : En kvalitativ studie om hur företag inom detaljhandel jobbar för att vara en lärande organisation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Emil Avetisyan; [2022]
    Nyckelord :Senge 5 disciplines; Porter s value chain; learning organizations; BARS; learning process.; Senge 5 discipliner; Porters värdekedja; lärande organisationer; BARS; lärandeprocess.;

    Sammanfattning : Syfte: Genom lärande kan organisationer få konkurrensfördelar och förbättrad prestation. Men för att få dessa fördelar krävs en bättre förståelse för hur lärandeprocessen fungerar i organisationer. Syftet med denna studie är att skapa förståelse för hur lärandeprocessen inom detaljhandel kan se ut. LÄS MER

  2. 2. ”Varför skriker jag svordomar på ryska?” : En kvalitativ studie om hur lärande överförs genom det sociala samspelet inom Counter-strike: Global-offensive genom Communities of practice.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Moa Jonsson; [2018]
    Nyckelord :Onlinespel; Lagspel; Kvalitativ studie; CoP; Grupplärande;

    Sammanfattning : Genom att studera individers upplevelse av lärande inom ett populärt lagspel online försöker denna uppsats att ge en ökad förståelse för vad som lärs in genom onlinespel och hur detta förs vidare till andra spelare genom Communities of practice's begreppsram. Detta i syfte att kunna använda sig av onlinelärande och överföringen av denna på ett bättre sätt inom onlinestudier och distansstudier. LÄS MER

  3. 3. ARBETSGRUPPENS BETYDELSE UNDER EN LÄRPROCESS : ur ett hållbart lärande perspektiv

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Cleo Norman; Ida Zamzad; [2016]
    Nyckelord :Collective learning; experiential learning; group learning; individual learning; organizational development; sustainable development; Erfarenhetsmässigt lärande; grupplärande; hållbar utveckling; individuellt lärande; kollektivt lärande; organisationsutveckling;

    Sammanfattning : En snabb förändringstakt på arbetsmarknaden sätter högre krav på medarbetarnas kunskap och lärande. Trots detta koncentrerar sig flertalet organisationer idag på de lukrativa vinsterna, vilket skapar sämre förutsättningar för arbetsplatsens grupplärande. LÄS MER

  4. 4. Barn med koncentrationssvårigheter i Reggio Emilias pedagogik : Möjligheter eller hinder för grupporienterat lärande i en kreativ miljö

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Linda Johansson; Jeanette Petersson; [2015]
    Nyckelord :Koncentrationssvårigheter; Reggio Emilia; specialpedagogik; kreativ miljö; grupplärande; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta del av förskollärares åsikter och erfarenheter kring barn med koncentrationssvårigheter för att undersöka om det finns möjligheter eller hinder med den kreativa miljön vid grupplärande. Studiens frågeställningar är: Hur utformar pedagogerna verksamheten i Reggio Emilia- inspirerade förskolor för att inkludera barn med koncentrationssvårigheter i det gemensamma pedagogiska utforskandet? På vilket sätt kan den kreativa miljön stjäla uppmärksamheten från barn med koncentrations- svårigheter när det gäller att arbetar tillsammans med andra barn och vuxna i grupp? Det här är en studie där sju förskollärare på Reggio Emilia- inspirerade förskolor har intervjuats och fyra förskollärare har fått samma frågor via e-post. LÄS MER

  5. 5. Nätverk - en möjlighet att lära över organisationsgränserna?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Emma Nilsson; Linnéa Larsson; Johanna Jervill; [2009]
    Nyckelord :nätverk; förutsättningar för lärande; grupplärande; relationer; förtroende; jämlika förhållanden; system rutiner; tid resurser; Development cooperation; Utvecklingssamarbete; Business and Economics;

    Sammanfattning : Enligt vår empiri kan lärande uppstå även i nätverk som inte är skapade med grundtanke att lära. Nätverksplattformen är en viktig grund för att lärandet ska kunna utvecklas, vi ser dock lite annorlunda på tid och resurser då teorin säger att den är tidskrävande, medan vi menar motsatsen. LÄS MER