Sökning: "gruppstorlek"

Visar resultat 1 - 5 av 169 uppsatser innehållade ordet gruppstorlek.

  1. 1. Läsfrämjande undervisningoch skolbiblioteket som pedagogisk resurs : En kvalitativ intervjustudie om praktiska förutsättningar för grundlärare i årskurs 1–3 att samarbeta med skolbibliotekarier rörande läsfrämjande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Annika Lind; Elisa Nasiar; [2024]
    Nyckelord :Grundlärare; Skolbibliotekarie; läsintresse; läsfrämjande; ramfaktorer; samarbete; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad sex grundlärare för de lägre åldrarna upplever för praktiska förutsättningar för samarbete med skolbibliotekarier rörande läsfrämjande undervisning, vilka didaktiska val som görs rörande den läsfrämjande undervisningen och om det upptäcks ett samband mellan nivå av samarbete mellan skolbibliotekarie och lärare och elevernas läsintresse. Studien har sin utgångspunkt i Ramfaktorteorin i kombination med ett händelselogiskt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. “Man är bara där och vaktar alla barn” : En kvalitativ studie om lärarnas erfarenheter om hur barngruppsstorlekar och lärartäthet inverkar på deras arbetsmiljö och den pedagogiska undervisningen i fritidshemmet.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Nadine Khazaal; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; gruppstorlek; undervisning; lärartäthet; arbetsmiljö;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Fem Förskollärares uppfattningar om högläsning och dess funktion i verksamheten.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Elvira Nolerud; Åsa Wedin; [2023]
    Nyckelord :Bilderböcker; emergent literacy; förskollärares uppfattningar; högläsning; språkutvecklande arbetssätt;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie undersöktes hur förskollärare anser sig använda högläsning i verksamheten, samt att undersöka hur pedagogerna uppfattar att högläsningen bidrar till barnens språkliga utveckling. Fem förskollärare observerades och intervjuades med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Gruppstorlekens påverkan på foderintag och tillväxt hos slaktgrisar

    Kandidat-uppsats, SLU/Department of Biosystems and Technology (from 130101)

    Författare :Carin Carlsson; [2023]
    Nyckelord :gruppstorlek; slaktgris; produktion; foderintag; tillväxt;

    Sammanfattning : Det börjar bli alltmer förekommande att inhysa slaktgrisar i större gruppstorlekar. Tamgrisen härstammar från vildsvinet som lever i mindre grupper om ett tjugotal individer. Detta har lett till misstankar om att tamgrisen har svårt att anpassa sig till stora grupper och att det kan leda till social stress. LÄS MER

  5. 5. ”Plan A faller alltid, ha plan B och plan C i bakhuvudet” : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av att främja barns lärande och utveckling i förskolan kopplat till barngruppens storlek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University

    Författare :Sara Teodorsson; Alva Wetter; [2023]
    Nyckelord :Förskollärare; Gruppstorlek; Organisatoriska förutsättningar; Undervisning; Utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån Bronfenbrenners ekologiska systemteori undersöka hur förskollärare beskriver sin uppfattning av att främja barns lärande och utveckling i förskolan kopplat till barngruppens storlek. Frågeställningarna berör hur förskollärare beskriver de organisatoriska förutsättningarna kopplat till barngruppen i verksamheten samt vilka verktyg förskollärare beskriver att de använder sig av för att främja barns lärande och utveckling utifrån barngruppens storlek. LÄS MER