Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Från ord till handling: bakom konsumenternas gröna fasad : En studie om gapet mellan attityd och handling inom den svenska klädindustrin.

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Emma Landén; Nazmee Noor; [2023]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility CSR ; Attitude-Behavior Gap ABG ; Consumer behavior; Clothing industry; Sustainability; Ethical consumtion;

    Sammanfattning : The subject of sustainable development is growing in relevance, and never before has research on the subject been as essential. Research shows that the globalization of the clothing industry has a significant impact on both climate and society. LÄS MER

  2. 2. Second hand: Ofräscht och billigt : En kvalitativ studie om gymnasieelevers attityder till second hand-köp inom modehandeln

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Sebastian Lindblom; Stina Hägg; Elin Rådberg; [2021]
    Nyckelord :Second hand; barriers; motive; attitudes; theory of planned behaviour; the buying process. 4; Second hand; barriärer; motiv; attityder; teori om planerat beteende; köpprocessen.;

    Sammanfattning : Second hand har genomgått olika faser sedan många år tillbaka och har med tiden ändrat status för konsumenten. Idag kan second han bäras med omtanke för miljön och hållbar konsumtion eller som en modetrend. Idag har det utvecklats fler second hand-verksamheter som möter den allt mer miljömedvetna konsumenten. LÄS MER

  3. 3. Attityd på köpet? : Om unga konsumenter och co-branding

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Linnea Sjöqvist; Hanna Edman; [2012]
    Nyckelord :Co-branding; marketing; brands; Co-branding; marknadsföring; varumärken;

    Sammanfattning : I dagens samhälle finns reklam överallt och de flesta innehar en attityd gentemot både reklam och de varumärken som florerar i den, vare sig den är omedveten eller medveten. En målgrupp som ses som lättpåverkad, men ändå har en stark medvetenhet om olika varumärken är ungdomar. LÄS MER

  4. 4. Varumärken : Ur barns perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :Hanna Svedulf; Kristin Martinsson; [2012]
    Nyckelord :barn; konsumtion; bildanalys; children; brands; brand equity; consumption; children’s brand pyramid; visual literacy; peer pressure; imagery analysis; varumärke; varumärkesvärde; klädmärke; barns varumärkespyramid; grupptryck;

    Sammanfattning : Dagens teknologiska utveckling har bidragit till vårt mediaintensiva samhälle som iallt större utsträckning har övergått till ett konsumtionssamhälle. Trots Sverigesrestriktioner gällande marknadsföring riktat till barn, står barn för stora delar avlandets konsumtion, vilket inte minst förstärkts genom internets utveckling. LÄS MER

  5. 5. Tweens konsumtion av statusprodukter - En studie om hur svenska tweens påverkar varandra till konsumtion

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Charlotta Croner; Sara Thelin; Anna Folkesson; [2006]
    Nyckelord :tweens; barnkonsumtion; statusprodukter; påverkan; grupptillhörighet; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att utifrån olika teorier som behandlar påverkan av konsumenters köpprocess, försöka öka förståelsen för den påverkan svenska tweens, barn mellan 8 och 14 år, utövar på varandra till konsumtion av statusprodukter. För att ytterligare söka svaret på vår forskningsfråga har vi utfört kvalitativa intervjuer med både flickor och pojkar i åldrarna 8 till 14. LÄS MER