Sökning: "guldägget"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet guldägget.

  1. 1. Representation i reklamfilm : en visuell analys av icke-vita karaktärer i Guldäggsfilmer

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Jessica Jörfjord; [2020]
    Nyckelord :Synliga minoriteter; representation; visuell analys; etnicitet; Guldägget; reklamfilm; narrativ; sociosemiotik; semiotiska resurser; mångfald; icke-vit;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen ämnar att med sociosemiotiken som teoretisk utgångspunkt undersöka hur icke-vita karaktärer representeras i reklamfilm. De tre frågeställningarna lyder: Hur stor andel av reklamfilmerna i analysen inrymmer icke-vita karaktärer, inom vilka narrativa genrer förkommer icke-vita och hur porträtteras icke-vita karaktärer inom respektive narrativ. LÄS MER

  2. 2. Jakten på Ägget : En undersökning om hur tematik estetiseras i Guldäggetvinnande reklamfilmer.

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

    Författare :Sofia Lennerbert; [2019]
    Nyckelord :Prisvinnande; Guldägget; Guldäggsgalan; reklamfilm; kreativitet; estetik; retorik; tematik; etik; filmgala; Award Winning; Awards; Volvo; Cancerfonden; Klarna;

    Sammanfattning : En studie kring Guldäggsbelönt reklamfilm där syftet är att ta reda på hur tematik estetiserar i de tre senaste årens vinnare. Det gjordes genom att analysera tre vinnande filmer ur kategorin film från 2018 (Cancerfonden), 2017 (Klarna) och 2016 (Volvo). LÄS MER

  3. 3. En uppsats om särskiljande kommunikation: Oatly & Klarna

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Madelene Ekenberg; [2018]
    Nyckelord :randsydda skor; särskiljande kommunikation; varumärke; visuell identitet; växtbaserad dryck; betaltjänstbolag; guldägget;

    Sammanfattning : Varumärket och den visuella identiteten är ansiktet utåt för företag och organisationer. De flesta har som syfte att synas och på något sätt särskilja sig från övriga aktörer i respektive bransch. Samtidigt är de flesta branscher väldigt likriktade i deras visuella kommunikation. LÄS MER

  4. 4. Och vinnaren är… – En kvantitativ studie kring vilka kreativitetsdimensioner som kännetecknar vinnare i kommunikationstävlingen Guldägget

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Julia Micanovic; [2018]
    Nyckelord :kreativitet; reklam; kommunikationstävlingar; Guldägget; nyskapande; meningsfullhet; anknytning; advertising creativity; advertising awards; novelty; meaningfulness; connectedness;

    Sammanfattning : Kreativitet är en av de viktigaste komponenterna i effektiv marknadsföring. Årligen anordnas hundratals branschtävlingar runt om i världen där de mest kreativa kommunikationsinsatserna belönas med priser. LÄS MER

  5. 5. Storytelling i reklamfilm utifrån ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Sandra Olsen; Matilda Martinsdotter; [2016]
    Nyckelord :Corporate storytelling; gender; commercial; Guldägget; analysis; Storytelling; genus; reklamfilm; Guldägget; analys;

    Sammanfattning : Abstrakt I vårt arbete har vi utgått från bland annat begreppet storytelling. Storytelling innebär att man använder sig av historier vid exempelvis marknadsföring. Storytelling kan till exempel användas för att stärka ett varumärke eller för att marknadsföra en enskild produkt eller tjänst genom till exempel reklamfilm. LÄS MER