Sökning: "gymnasiekemi"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet gymnasiekemi.

  1. 1. Kunskap om och användning av inquiry-undervisning : En studie om förkunskaper och användning av inquiry-undervisninghos kemilärare på svenska gymnasieskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för kemi - BMC

    Författare :Nathalie Carlqvist Moe; [2023]
    Nyckelord :Inquiry; undervisning; gymnasiekemi; kvalitativ intervjustudie;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Användandet av digitala verktyg i gymnasiekemi : Digitala verktygs påverkan på kemiämnet utfrån lärar- och elevperspektiv.

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Masuma Sultana; [2023]
    Nyckelord :digitala verktyg; upplevelse; kemiundervisning; lärande; gymnasiet; kemididaktik; simulering; animering.;

    Sammanfattning : Kemi anses vara ett svårt ämne eftersom elever kan tycka att det är utmanande att förstå ett makroskopiskt respektive ett mikroskopiskt perspektiv och framförallt förstå molekylmodeller med tredimensionell struktur. Olika studier visar på positiva effekter på elevers inlärning när de får använda digitala verktyg såsom simulering, animering med mera eftersom det kan leda till att elever kan skapa en bättre bild av och en ökad förståelse inom kemiämnet. LÄS MER

  3. 3. Användandet av vardagsanknytningar i kemiklassrum på gymnasiet : Vad lärare kan se för fördelar och nackdelar med vardagsanknytningar och hur det används

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för kemi - BMC

    Författare :Virva Rylander; [2022]
    Nyckelord :Vardagsanknytningar; gymnasiekemi; intresse; affektiv dimension; kvalitativ intervjustudie;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Gymnasiekemi under den globala pandemin COVID-19 läsåret 2020/2021 : Hur lärande och kemiundervisning påverkats utifrån ett lärar- och elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Cecilia Ehrenborg Williams; Catarina Eivinsson; [2021]
    Nyckelord :on-line teaching; student learning; chemistry education; secondary school; motivation; corona pandemic effects; fjärrundervisning; lärande; kemididaktik; distansundervisning; gymnasiet; kemiundervisning; pandemianpassningar; motivationstapp;

    Sammanfattning : När coronapandemin slog till våren 2020 var kemiundervisningen på gymnasieskolorna i Sverige planerad huvudsakligen som närundervisning och få skolor och lärare var förberedda på den snabbt beslutade omställningen till fjärrundervisning. Under vår VFU-period under vårterminen 2021 uppstod en unik chans att undersöka hur ett antal erfarna kemilärare ställde om och hanterade denna speciella situation av undervisning med förutsättningar som ständigt ändrades med kort varsel beroende på smittoläget i Sverige. LÄS MER

  5. 5. Hållbar utveckling i svenska läroböcker för gymnasiekemi : En litteraturstudie av läromedel för gymnasiekurserna Kemi 1 och Kemi 2.

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för ingenjörs- och kemivetenskaper (from 2013)

    Författare :Hampus Norlander; [2020]
    Nyckelord :Keywords Chemistry; secondary education; sustainable development; textbooks; Nyckelord: Gymnasiet; Hållbar utveckling; kemi; Läromedel;

    Sammanfattning : År 2011 antogs en ny läroplan i Sverige, där större fokus lades på hållbar utveckling än i tidigare läroplaner i såväl skolan som helhet, men också bland annat ämnesplanerna för Kemi 1 & 2 (Skolverket, 2018; Skolverket, 2011). I anslutning till detta publicerades nya läromedel som skulle överensstämma med den nya läroplanen. LÄS MER