Sökning: "gymnasienivå uppsats"

Visar resultat 1 - 5 av 58 uppsatser innehållade orden gymnasienivå uppsats.

  1. 1. Globalisering i svenska & norska läromedel : En studie om vilka likheter och skillnader det finns i läromedel mellan Norge och Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Pher Eliasson; [2024]
    Nyckelord :Globalization; international Norway; Perspective; qualitative study; social science; Sweden; textbook research.y.;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar likheter och skillnader mellan norska och svenska läromedel i samhällskunskap på gymnasienivå med avseende på globalisering och internationella perspektiv. Syftet var att utvidga förståelsen för hur läromedel i två skandinaviska länder kan hanteraglobalisering samt det internationella perspektivet. LÄS MER

  2. 2. Representation av män och kvinnor i läroböcker. En granskning av fem läroböcker i samhällskunskap för gymnasiet.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Emma Vennersten; [2023-06-07]
    Nyckelord :läroböcker; samhällskunskap; gymnasienivå; kön; jämlikhet; stereotyper; mansdominerade yrken; kvinnodominerande yrken; normer;

    Sammanfattning : I denna uppsats har fem läroböcker för gymnasiet i samhällskunskap granskats med hjälp en kvalitativ innehållsanalys. Denna analys har bestått av två delar. Den första delen är att räkna hur många män kontra kvinnor som namnges i de olika läroböckernas texter. LÄS MER

  3. 3. Håller det? : Studie av hållbar utveckling i läroböcker och läroplaner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Erik Dahl; Amos Lundkvist; [2023]
    Nyckelord :Utbildning för hållbar utveckling; hållbar utveckling; samhällskunskap; gymnasiet; selektiva undervisningstraditioner; dimensioner av hållbar utveckling; ramfaktorteori; meningserbjudande; läroboksanalys;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker sambandet mellan läroplaner och läroböcker för samhällskunskap på gymnasienivå över tid utifrån hur hållbar utveckling framställs. Utbildning för hållbar utveckling har fått en mer betydande roll till samhällskunskapsundervisningen utifrån de globala målen för Agenda 2030, specifikt delmål 4.7. LÄS MER

  4. 4. Experiment i kemiundervisningen utifrån lärares perspektiv : Hur lärare resonerar när de väljer olika typer av experimentarbete för sina syften

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Larisa Arkatova; [2022]
    Nyckelord :Experiment; demonstrationsexperiment; laboratoriearbete; motivation; intresse; kemi; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att utforska kemi- och naturvetenskapslärarnas syn på experiment som en metod för att undervisa kemi på gymnasienivå. Kvalitativ analys valdes som forskningsmetod i detta arbete. Tio kemilärare som har lång erfarenhet av undervisning i kemi intervjuades. LÄS MER

  5. 5. Tv-spelsanalys i svenskämnet? : En didaktiskt motiverad analys av Portal enligt Henry Jenkins tv-spelsteori

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Johannes Löf; [2022]
    Nyckelord :Tv-spel; datorspel; Portal; narrativ; tv-spelsnarrativ; berättande; Henry Jenkins; ludologi; narratologi; spatial berättelse; tv-spelsdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur berättarteknik i tv-spel skulle kunna undervisas om på gymnasienivå. Hur teoretiserar vi det mediespecifikt narrativa i tv-spel, det vill säga hur spelmekaniken i sig förmedlar en narrativ upplevelse, och hur kan denna teoretisering i sin tur anpassas för undervisning? För detta ändamål analyseras här tv-spelet Portal med hjälp av den teori om tv-spelsnarrativ som Henry Jenkins lägger fram i ”Game Design as Narrative Architecture” (2004), där han särskiljer fyra sätt som tv-spel förmedlar berättelser genom sin spatiala design: suggestiva rum, utagerade berättelser, inlemmat narrativ, framväxande narrativ. LÄS MER