Sökning: "hälsobudskap i media"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden hälsobudskap i media.
1. Den viktiga hälsoresan : En kritisk diskursanalys av hur en hälsosam livsstil konstrueras på Instagram
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/SvenskaSammanfattning : Människors strävan efter att leva hälsosamt är inget nytt fenomen och många söker antingen själva efter information eller så får de motta hälsobudskap via media. I takt med att människor använder fler sociala medier framför traditionella medier, flyttas också mer ansvar för att producera innehåll till den enskilda individen. LÄS MER
2. Unga män, kroppsideal och sociala media - en intervjustudie om hur hälsobudskap i media framställs bland unga män
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/FolkhälsovetenskapSammanfattning : Sammanfattning Bakgrund: Den lätta åtkomsten till sociala medier och fokus kring de manliga och kvinnliga kroppsidealen som framställs i media kan leda till depressioner, ångest och fysisk inaktivitet. Utifrån ett folkhälsoperspektiv är vikten av en djupare kunskap kring detta fenomen väsentlig bland unga kvinnor och män och tidigare studier kring detta bland unga män är få. LÄS MER
3. I en djungel av kost- och hälsobudskap, var finner ungdomar sin sanning? : En kvantitativ enkätstudie
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kostvetenskapSammanfattning : Bakgrund Unga vuxna har en sämre kosthållning än övriga befolkningen. Ett enormt informationsflöde gör det svårt att avgöra vilken information som är sann, vilket kan påverka livsmedelsval och befolkningens framtida hälsa. LÄS MER
4. Till alla som inte tränar , för att få en vacker och hälsosam kropp så krävs blod, svett och tårar. (Blogg 1) : - En kvalitativ studie om hur hälsosam livsstil framställs och vilka hälsobudskap som förmedlas i bloggar.
Kandidat-uppsats, Högskolan i HalmstadSammanfattning : Denna studie utgår från socialkonstruktivism som belyser sociala beteenden, som är konstruerade och där individer skapar mening genom att samspela med varandra. Datorer, Internet och Digitala medier tar en alltmer större plats i barn och ungdomars liv då de växer upp i en alltmer digitaliserad värld till skillnad från tidigare generationer. LÄS MER
5. Hashtag hälsa : Synliggörande av vilka hälsobudskap som uttrycks och konstrueras av ungdomar på Instagram.
Kandidat-uppsats, Högskolan i HalmstadSammanfattning : Instagram is a phone application that people use to share photos and movies. Instagram is one of the two most popular social medias in the age group 16-25 after Facebook. This essay is a netnographic study that has looked at the affordances offerd on Instagram in images where users are between 16 and 24 years. LÄS MER