Sökning: "hälsobudskap"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade ordet hälsobudskap.

  1. 1. "Äntligen kan jag se mig själv i helkroppsspegeln" : En etnografisk innehållsanalys av dags- och kvällstidningars gestaltning av berättelser om viktresor

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ebba Fagerholm; Ella Halldén; [2024]
    Nyckelord :Daily and evenings newspapers; framing; weight-loss; overweight; healthism; stigmatization; ethographic content analysis; Dags- och kvällstidningar; gestaltning; viktnedgång; övervikt; hälsoism; stigmatisering; etnografisk innehållsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att förstå gestaltningen av fenomenet hälsobudskap i svensk dags- och kvällspress. Detta undersöks genom att analysera berättelser om viktresor för att ta reda på hur personerna gestaltas före och efter viktnedgången. LÄS MER

  2. 2. När utseende och hälsa blir ett : En kvalitativ innehållsanalys av hälsomagasinet MåBra

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Lovisa Fritzson; Elin Aronsson; [2023]
    Nyckelord :Hälsa; Hälsomagasin; MåBra; Healthism; Konsumtionskultur; Kritisk diskursanalys; Kroppsideal; Innehållsanalys;

    Sammanfattning : Målet med studien är att undersöka hur magasinet MåBra i Sverige har skrivit om vikt och utseende i relation till hälsa under tre olika år, samt att undersöka om det skett någon förändring över tid. Syftet är att bidra med ökad kunskap kring ämnet med fokus på en svensk kontext. LÄS MER

  3. 3. Det enda hälsa handlar om är hur man ser ut : En kvalitativ studie om Instagramanvändares uppfattning av hälsonormer och hälsobudskap

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Josefine Miller; Cornelia Nylund; Louise Thonning Taxfeldt; [2021]
    Nyckelord :Health messages; health literacy; health standards; Instagram; learning; Hälsobudskap; Hälsolitteracitet; Hälsonormer; Instagram; Lärande;

    Sammanfattning : Sammanfattning Instagram är en digital mötesplats, där människor interagerar via bilder och text. I detta sociala sammanhang uppstår möjligheter för användarna att jämföra sig med varandra i relation till de hälsonormer och hälsobudskap som råder på Instagram. LÄS MER

  4. 4. Den viktiga hälsoresan : En kritisk diskursanalys av hur en hälsosam livsstil konstrueras på Instagram

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :Nathalie Björklund; [2021]
    Nyckelord :Critical discourse analysis; health; healthy lifestyle; Instagram; Social media; healthism; Kritisk diskursanalys; hälsa; hälsosam livsstil; Instagram; sociala medier; hälsoism;

    Sammanfattning : Människors strävan efter att leva hälsosamt är inget nytt fenomen och många söker antingen själva efter information eller så får de motta hälsobudskap via media. I takt med att människor använder fler sociala medier framför traditionella medier, flyttas också mer ansvar för att producera innehåll till den enskilda individen. LÄS MER

  5. 5. Ät rätt – Lev väl!

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Jimmie Hellström; [2020-08-17]
    Nyckelord :Ehälsolitteracitet; Fysisk aktivitet; Hälsobudskap; Hälsopromotion;

    Sammanfattning : I dagens samhälle ses en ökad digitalisering i den västerländska världen. Barn och ungdomar som växer upp i dag använder internet i allt större utsträckning. Människan är ständigt uppkopplad och kan med en knapptryckning nå hela världen, samtidigt som det finns en växande fysisk och psykisk ohälsa i Sverige. LÄS MER