Sökning: "hälsokampanjer"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet hälsokampanjer.

  1. 1. Attityder till och upplevelser av en hälsokampanj

    Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Cecilia Linton; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Denna studie har till syfte att undersöka attityder till och upplevelser av hälsokampanjer hos boende i ett mångkulturellt område med låg socioekonomisk status. Frågeställningarna var:  -       Vilka attityder har de boende i ett mångkulturellt bostadsområde till en hälsokampanj med motiverande budskap för fysisk aktivitet? -       Hur upplever de boende en hälsokampanj i deras bostadsmiljö?  Metod För att besvara syftet och frågeställningarna har en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer använts. LÄS MER

  2. 2. Sjuksköterskors syn på att vårda patienter med övervikt och fetma – en litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Omvårdnad

    Författare :Kristofer Frank; Maria Nordgren; [2018]
    Nyckelord :Attitude; hospital; nurse; obesity; patient and stigmatization.; attityd; fetma; patient; sjukhus; sjuksköterska och stigmatisering.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Övervikt, fetma ökar i hela världen och är en stor orsak till dödsfall och sjukdomsbörda för samhället. I samhället möts vi av hälsokampanjer som påverkar oss. Detta påverkar medvetet eller omedvetet vår syn på vad normen kring vikt är. LÄS MER

  3. 3. Movember : en hälsokampanj av sin tid - “Riktiga män som odlar riktiga mustascher och pratar om viktiga frågor”

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Irjana Filipovic; Sarah Stancs; [2015]
    Nyckelord :Movember; Kampanj; Semiologi; Hälsokommunikation; Personligt varumärke; personal branding; Cultural Sciences; Social Sciences;

    Sammanfattning : Movember - En hälsokampanj av sin tid Medie- och kommunikationsvetenskap, Institutionen för kommunikation och medier, Lunds universitet. Uppsatsförfattare: Irjana Filipovic och Sarah Stancs Sammanfattning Denna uppsats undersöker internetbaserade hälsokampanjer och hur den utbredda digitaliseringen av hälsokommunikation påverkar kampanjens utformande, ton och målgrupp. LÄS MER

  4. 4. Implementering av medicinsk yoga som en del i folkhälsoarbete

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbets- och folkhälsovetenskap

    Författare :Caroline Hansson; [2015]
    Nyckelord :Medical yoga; Yoga; Diffusion of innovation; Social marketing theory; Implementation; Public Health; Healthcare; Medicinsk yoga; Yoga; Diffusion of innovation; Social marketing theory; Folkhälsoarbete; Implementering; Hälso- och sjukvård;

    Sammanfattning : Abstract   Hansson, C. (2015). Implementation of medical yoga as part of public health work . Bachelor thesis in Public Health science. LÄS MER

  5. 5. Hälsokampanjer och medielogik : en granskning av Frisk och Fris hälsokommunikation i ett nytt medielandskap

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Mimmi Bredberg; Micaela Malmström; Matilda Boking; [2015]
    Nyckelord :Hälsokommunikation; Medielogik; Stealth marketing; Media advocacy; Uppmärksamhetssamhället; Social Sciences;

    Sammanfattning : Vi lever i dag i en kultur där allt fler aktörer, som inte bara är kommersiella utan även statliga myndigheter och organisationer, konkurrerar om publikens uppmärksamhet. Ett resultat av den växande obalansen mellan utbudet av information och tillgången på uppmärksamhet. LÄS MER