Sökning: "härmning"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet härmning.

  1. 1. More and More of Less and Less : Ett poemusikaliskt utforskande i text ton och flöde

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för jazz

    Författare :Maria Carlman; [2018]
    Nyckelord :Flow; creative flow; composition tools; reorientation; mimicry; risk; lyrics and instrumental improvisation; composer’s block; writer’s block; Flow; flöde; kompositionsverktyg; reorientering; härmning; risk; sångtext och instrumental improvisation; kompositionskrap; skrivkramp;

    Sammanfattning : Denna text är den skrivna delen av ett kontnärligt masterprojekt vid KMH, Kungliga Musikhögskolan, Stockholm. Arbetets syfte är att utforska perspektiv och ingångar för att främja en kompositionsprocess av text och ton i kreativt flöde och att ringa in dessa i ett slags metod. LÄS MER

  2. 2. Övning för lärande - lärande för övning : en kvalitativ intervjustudie av sångpedagogers arbete med elevers självständiga övning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Linnea Pettersson; [2017]
    Nyckelord :självständig övning; lärarledd övning; sång; sångpedagoger; sångundervisning; musikundervisning; röstträning; röstteknik; sångteknik;

    Sammanfattning : Självständig övning inom sång är ett relativt outforskat område, däremot finns det forskning om musikalisk övning ur bredare perspektiv. Föreliggande studie undersöker självständig övning som en del av sångundervisningen och hur lärarledd övning inverkar på sångelevers musikaliska utveckling. LÄS MER

  3. 3. Att ge plats för musikaliskt uttryck - En studie i hur cellolärare på kulturskolan undervisar nybörjare i musikaliskt uttryck

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Karin Sjönnemo; [2017]
    Nyckelord :Cello; Kreativitet; Musikaliskt uttryck; Nybörjare; Undervisningsmetoder; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik Beginners; Creativity; Musical Expression; Teaching Methods; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur cellolärare i kulturskolan arbetar för att utveckla musikaliskt uttryck hos nybörjare i undervisningen, samt vilka faktorer som påverkar dem att lägga vikt vid musikaliskt uttryck för nybörjare. Förhoppningen är att genom studien belysa vikten av diskussion inom musikpedagogik kring musikaliskt uttryck i undervisning av nybörjare. LÄS MER

  4. 4. Finns det bara en väg till ett personligt uttryck?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Carolina Richard; Marcus Nygren; [2015]
    Nyckelord :personal expression; imitation; demonstration; knowledge about genre; singing lessons; popular music; music education; educational sciences; personligt uttryck; populärmusik; förebildning; härmning; sångundervisning; genrekunskap; utbildningsvetenskap; musikpedagogik; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur fyra sångpedagoger beskriver hur de förhåller sig till och arbetar med personligt uttryck, härmning och förebildning samt genrekunskap och hur deras syn påverkar samverkan mellan begreppen och metoderna. Studien är av kvalitativ art och vi har använt oss av semistrukturerade frågor för att fånga pedagogernas tankar och åsikter. LÄS MER

  5. 5. Digitala verktyg i musikundervisningen : En kvalitativ undersökning om några lärares användande av digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan Ingesund

    Författare :Fredrik Andersson; Dan Hedmark; [2011]
    Nyckelord :ICT; digital tools; music education; youth culture; IKT; digitala verktyg; musikundervisning; ungdomskultur;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöks vilka digitala verktyg som används i några musiklärares undervisning, hur de används, samt vilka de bakomliggande pedagogiska intentionerna kan tänkas vara. Vi har även försökt tolka vilken attityd musiklärarna har till användandet av dessa verktyg och om den kan sägas vara beroende av ålder och yrkeserfarenhet. LÄS MER