Sökning: "hållbar utveckling i förskoleklass"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden hållbar utveckling i förskoleklass.

  1. 1. Att delta i ett utvecklingsarbete : Lärares professionsutveckling och känslan av motivation

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Lena Eriksson; [2023]
    Nyckelord :professional development; development work; elementary teachers; teacher-student relation-ships; motivation; professionell utveckling; utvecklingsarbete; grundskollärare; trygghet och studiero; motivation;

    Sammanfattning : The purpose of this case study was to identify what contributes to motivate elementary teachers to make progress in their profession through development work. A secondary purpose was to find out what aspects of motivation emerge when the theme of professional development were: teacher-student relationships and strategies for a peaceful education environment. LÄS MER

  2. 2. Fingrar som stöd eller hinder? : En intervjustudie om lärares skilda uppfattningar av elevers användande av fingrar för att representera tal och lösa aritmetikuppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jennifer Werneteg; [2022]
    Nyckelord :fingerräkning; aritmetik; taluppfattning; fingermönster; matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka lärares uppfattningar av elevers användande av fingrar för att representera tal och lösa aritmetikuppgifter. Studien är genomförd med inspiration från fenomenografi där kvalitativ intervju använts som metod. Tre lärare i förskoleklass och tre lärare i årskurs 1 har intervjuats. LÄS MER

  3. 3. För en hållbar utveckling : En kvalitativ studie om lärares förhållningssätt gentemot arbetet för att främja ekologisk hållbar utveckling

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Linn Högberg; Rebecka Grenlöv; [2020]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; ekologi; undervisningsmetoder; miljöutbildning; elever i grundskolan;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling är idag ett aktuellt ämne både internationellt och nationellt. Begreppet innefattar en social, ekonomisk och ekologisk aspekt varav denna studie fokuserar på den sistnämnda aspekten och hur ämnet berörs i skolan. LÄS MER

  4. 4. Videokonferens – en mötesplats för att främja yngre barns miljömedvetenhet, varför? : En intranationell och internationell experimentstudie av yngre barns lärande för hållbar utveckling i relation till de politiska målen.

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Daniel Mozis; [2014]
    Nyckelord :ECEfS; Förskola; förskoleklass; global uppvärmning; kulturmöten; lärande för hållbar utveckling; pedagogisk mötesplats; UNESCO; videokonferens;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Det kreativa rummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Alexandra Hedberg; Ebba Nordgren; [2014]
    Nyckelord :Utvecklingsarbete; förskoleklass; Reggio Emilia; hållbar utveckling; kreativitet; motivation; delaktighet;

    Sammanfattning : I detta utvecklingsarbete ligger fokus på den fysiska miljön, dess betydelse och förändringen av den. Syftet med detta utvecklingsarbete är att skapa ett rum som utmanar barnens kreativa förmågor och utvecklar ett multimodalt arbetssätt. Med arbetet vill vi även fördjupa förståelsen för miljön och skapa en förändring. LÄS MER