Sökning: "hållbar utveckling sopsortering"
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden hållbar utveckling sopsortering.
1. HEM- OCH KONSUMENTKUNSKAPS BIDRAG TILL HÅLLBAR UTVECKLING : En studie om årskurs 9 elevers engagemang och förändringsbeteende i Skåne
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : Bakgrund Agenda 2030 för hållbar utveckling (HU) är den största utmaningen för mänskligheten och Sverige har valt att ha en ledande roll i detta arbete. Undervisning för HU är ett sätt att arbeta för att nå en del av de globala målen och läroplanen för Hem- och Konsumentkunskap (HK) omfattar HU i dimensionerna hälsa, ekonomi och miljö. LÄS MER
2. ”Det är väl sopsortering och sån´t där” : En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattningar omundervisning om återvinning och återbruk
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka vilka uppfattningar förskollärare har om återbruk ochåtervinning samt på vilket sätt det påverkar barns delaktighet i undervisningen.Förhoppningen var att ett fenomenografiskt perspektiv på undervisningen skulle bidra tillökad kunskap om det. LÄS MER
3. Sopsortering bland flerbostadshus i Östersunds kommun : Miljöstrategiskt arbete som kan öka andelen sorterat avfall
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekoteknik- och hållbart byggandeSammanfattning : År 2019 samlades 4 818 510 ton avfall in i Sverige. Av det sorterades 50% som avfall till förbränning och användes därmed till energiåtervinning. LÄS MER
4. Förskollärares upplevelse av undervisning i ekologisk hållbar utveckling i förskolan : ”…det lilla jag gör påverkar...”
M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att undersöka förskollärares upplevelse av hur de använder naturområden i sitt närområde samt förskolans utemiljö i sin undervisning om ekologisk hållbar utveckling. Då examensarbetets syfte var att undersöka förskollärares upplevelse av ett specifikt fenomen valdes en kvalitativ forskningsmetod med semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. LÄS MER
5. Hållbar utveckling och dess tre dimensioner i förskoleverksamheten : En kvalitativ studie om förskolepedagogers uppfattningar av hållbar utveckling och dess tre dimensioner i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa förskolepedagogers uppfattningar av begreppet hållbar utveckling och de tre dimensionerna (ekologisk, social och ekonomisk) i förskolans verksamhet. Studien bygger på kvalitativa semistrukturerade intervjuer med sex pedagoger som arbetar i förskolan. LÄS MER