Sökning: "hållbarutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 78 uppsatser innehållade ordet hållbarutveckling.

  1. 1. Psykologisk trygghet hos individen och ansvarstagande i yrkesrollen                                 : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Maria Andrén Castagna; Monika Zetterberg; [2024]
    Nyckelord :Psychological safety; responsibility; inclusive culture; learning; curiosity; working alone; Psykologisk trygghet; ansvar; inkluderande kultur; lärande; nyfikenhet; ensamarbete;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka upplevelser av och uppfattningar om psykologisk trygghet i relation till ansvarstagande bland skogliga planerare utifrån frågeställningarna: hur ser den psykologiska tryggheten ut bland skogliga planerare? Samt: hur påverkar förekomsten av psykologisk trygghet individens upplevda möjlighet till ansvarstagande i sin yrkesroll? Kvalitativ, induktiv metod med fenomenologisk ansats valdes för studien. Materialinsamlingen genomfördes genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Hållbar företagsekonomi : En studie om elevers begreppsbildning av hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Maja Boström; [2024]
    Nyckelord :Sustainable development; Conceptual change; Variation theory; Hållbar utveckling; Ämnesdidaktik; Företagsekonomi; Begreppsbildning; Variationsteori;

    Sammanfattning : I denna ämnesdidaktiska studie undersöker jag om elevers förståelse av dels begreppet hållbar utveckling, dels begreppen miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet, förändras, hur de förändras och varför, genom undervisning i företagsekonomi, undervisning som i sin tur baseras på variationsteori. Syftet med studien är att bidra med ökad kunskap om vad som påverkar att förståelsen för begreppen förändras när de studeras i ämnet företagsekonomi. LÄS MER

  3. 3. TEKNOLOGI OCH HÅLLBARUTVECKLING I SAMKLANG : En fallstudie av Trafikverkets och Region Stockholms infrastrukturutveckling

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Simon Lindholm; Mattias Prasitsom Edin; [2024]
    Nyckelord :Teknologisk innovation; Ekologisk modernisering; Transportinfrastruktur; Ekologisk hållbarhet; Stadsekologi;

    Sammanfattning : Denna uppsats har som syfte att undersöka vad för roll olika teknologiska innovationer har haft för Region Stockholm och Trafikverkets infrastrukturplanering, samt vad för slags möjligheter och utmaningar som kan tänkas uppstå i och med detta. Uppsatsen är geografiskt avgränsad till Stockholmsregionen med fokus på den ekologiska dimensionen inom hållbar utveckling. LÄS MER

  4. 4. Hur återbruk av betongelement kan främjas inom byggbranschen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Avdelningen för Installations- och klimatiseringslära

    Författare :Evelina Hallgren Johansson; [2023]
    Nyckelord :Betongstommar; återbruk; återvinning; cirkulär ekonomi; hållbarutveckling; politiska faktorer; statliga styrmedel; lagar och regelverk; samverkan; garantier.; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Byggbranschen är en av de mest klimattunga branscherna och står för cirka en femtedel av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser. För att möta samtidens klimatkris krävs det att byggbranschens utsläpp minskar. En av de faktorer som orsakar mest utsläpp inom byggbranschen är framställningen och användandet av nyproducerad betong. LÄS MER

  5. 5. Den hållbara utvecklingens utevistelse : En studie om hur förskollärare konstruerar undervisning av hållbar utveckling i en utomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Nina Wennberg; Sandra Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; förskola; undervisning; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att analysera hur förskollärare konstruerar undervisning inom hållbar utveckling utomhus. Studien utgår från en socialkonstruktionistisk teori och en kvalitativ metod där datainsamlingen skedde genom intervjuer med fyra förskollärare från olika förskolor. LÄS MER