Sökning: "högläsning i förskolan ur ett barnperspektiv"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden högläsning i förskolan ur ett barnperspektiv.

  1. 1. ”För att det är kul att lyssna!” : en studie om barns uppfattningar och upplevelser kringhögläsning i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Bianca Grönqvist; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den här studien berör barns uppfattningar och upplevelser om högläsning i förskolan. Tidigare forskning belyser högläsning och barnlitteratur ur ett pedagogiskt perspektiv. Däremot saknas studier som undersöker hur barn upplever högläsning i förskolan samt hur högläsning som aktivitet framhålls med hjälp av barn. LÄS MER

  2. 2. Högläsning i förskolan - ur ett barnperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sabrina Ekstrand; Therese Stoltz; [2009]
    Nyckelord :att läsa högt; högläsning; barnperspektiv; förskola; pedagog; verktyg;

    Sammanfattning : Denna undersökning berör högläsning som verktyg i förskolan. Vi väljer att se på högläsning ur ett barnperspektiv. Syftet är att jämföra detta med andra perspektiv, som till exempel pedagogperspektivet, för att upptäcka eventuella likheter och skillnader samt hur de står i relation till varandra. LÄS MER