Sökning: "högpresterande elever stimulera"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden högpresterande elever stimulera.

  1. 1. Rätten till likvärdig utbildning : En forskningsöversikt om högpresterande elever och litteraturundervisning.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Wilma Fyhr; Tyra Stare; Mollie Fagerström; [2023]
    Nyckelord :Literature teaching; literature didactics; literacy; high-achieving students; literary competence; Litteraturundervisning; litteraturdidaktik; litteracitet; högpresterande elever; litterär kompetens;

    Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie ägnas åt att undersöker vad dagens tillgängliga forskning belyser om litteraturundervisning i skolans mellanår samt om forskningen lyfter något om litteraturundervisning som kan vara fruktbar för högpresterande elever. Tidigare forskning visar att undervisningen behöver stärkas när det gäller att stimulera och utmana högpresterande elever. LÄS MER

  2. 2. Högpresterande elever i ämnet idrott och hälsa. : Vad är viktigaste att alla deltar eller kunskapsmässig utveckling?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ellen Wallin; [2022]
    Nyckelord :Högpresterande elever; idrott och hälsa; utveckling; motivation;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar på att det finns brister i att utmana och stimulera högpresterande elever i ämnet idrott och hälsa. Det finns därför en risk för att de inte lär sig något i ämnet, utan bara utför moment de redan behärskar. LÄS MER

  3. 3. Att bibehålla viljan att lära : En empirisk studie om hur högpresterande elever kan utmanas i svenskämnet och varför det är viktigt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Desere Lindelöv; Karoline Quach; [2022]
    Nyckelord :High performing pupils; Individualization; pleasurable learning; stimulation; Högpresterande elever; Individualisering; lustfyllt lärande; stimulans;

    Sammanfattning : Denna empiriska studie syftar till att undersöka hur högpresterande elever kan utmanas i litteraturundervisningen i svenskämnet ur ett lärarperspektiv samt varför det är viktigt att utmana dessa elever i årskurserna 4-6. Det sociokulturella perspektivet används som en teoretisk utgångspunkt för att analysera resultatet. LÄS MER

  4. 4. "Det var inte något vi fick utbildning om på högskolan"- Att utmana och stimulera högpresterande elever i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Caroline Bengtsson; [2021]
    Nyckelord :Grundskola; högpresterande elever; matematik; matematikundervisning; stimulans; utmaningar;

    Sammanfattning : Grundat på tidigare erfarenhet och forskningsöversikter har det bildats en uppfattning om att högpresterande elever är en grupp som tyvärr oftast inte ges den ledning och stimulans som de behöver för att komma vidare i sin kunskapsutveckling. Syftet med denna studie har således varit att undersöka om och på vilket sätt högpresterande elever ges utmaning och stimulans i sin matematikundervisning i årskurserna 1–6. LÄS MER

  5. 5. Hur kan vi utmana högpresterande elever i matematik på högstadiet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Jörnelius; [2020]
    Nyckelord :nivågruppering; acceleration; berikning; högpresterande elever;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att ur ett elevperspektiv åskådliggöra huruvida högpresterande elever inom ämnet matematik på högstadiet får tillräckligt med stöd och motivation, samt förslag på hur detta kan förbättras. Genomförandet gjordes utifrån ett fenomenologiskt förhållningssätt med semistrukturerade kvalitativa intervjuer som metod, och utfördes på två olika skolor, en kommunal skola och en friskola. LÄS MER