Sökning: "högskolan kristianstad 2007"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden högskolan kristianstad 2007.

  1. 1. Mellanstadiets skönlitteraturundervisning : Fem lärares syn på skönlitteratur och didaktiska val

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Enya Mårtensson; Rebecca Dahlman; [2021]
    Nyckelord :Skönlitteraturundervisning; didaktik; skönlitteratur; mellanstadielärare; svenskämnet; förutsättningar; tradition;

    Sammanfattning : Den tidigare litteraturdidaktiska forskningen visar på flera positiva aspekter av skönlitteraturundervisning (Ewald, 2007; Ingemansson, 2020; Molloy 2002; m.fl.) Det finns dock en rädsla att glappet mellan denna forskning och lärares praktik är för stor. (Wintersparv, 2018). LÄS MER

  2. 2. Specialpedagogen i skolutveckling : uppfattningar om specialpedagogens uppdrag inom pedagogiskt arbete

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Angela Patel; [2021]
    Nyckelord :Inclusion; pedagogical work; special educational needs coordinator SENCO ; school improvement; school development och accessibility.;

    Sammanfattning : School improvement research indicates that learning outcomes and pupils’ attainment can be raised if quality of teaching is improved (Barber & Mourshed, 2007). The research questions arose through reflections regarding how the special needs competence could be utilised better and in what way this could contribute to change and to development of the school and the learning environment. LÄS MER

  3. 3. Undervisning i tamburen : en observationsstudie kring förskollärares undervisningsstrategier

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Sandra Lu; [2020]
    Nyckelord :Undervisning; undervisning i förskola; undervisningsstrategier; utvecklingsoedagogik; tambur;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur förskollärare skapar undervisningstillfällen i förskolans tambur. Studien har utgått ifrån följande frågeställningar: ”hur riktar förskollärare barnens uppmärksamhet för ett visst innehåll i tamburssituationer?” och ”hur kommer olika undervisningsstrategier till uttryck i förskoans tambur?”. LÄS MER

  4. 4. Smycket av ett biologiskt kulturarv eller en utdöende epok? : en återinventering av hamlade träd i nordöstra Skåne 2019

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för naturvetenskap

    Författare :Morgan Hillethan; [2019]
    Nyckelord :Landskapsvetenskap; hamlade träd; löväng; nyhamling; inventering; naturreservat; kulturreservat; biologiskt kulturarv;

    Sammanfattning : Forskning och studier om hamlade träd och lövängar har varit något begränsad p.g.a. att de spår som syns i våra marker endast hyser ett fåtal rester. LÄS MER

  5. 5. Ett betydelsefullt samarbete mellan vårdnadshavare och förskollärare : En kvalitativ studie om förskollärares förutsättningar att genomföra förskolans uppdrag ur ett interkulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Linn Frykholm; Anna Konstandeliasz; [2019]
    Nyckelord :Förskola; interkulturellt perspektiv; delaktighet; inflytande; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka förutsättningar förskollärare anser att de har för att kunna erbjuda vårdnadshavare som inte kan svenska och engelska delaktighet och inflytande i förskolan. I studiens tidigare forskning kan det utläsas att ett fungerande samarbete mellan vårdnadshavare och pedagoger är grundläggande för att barnet ska kunna nå sina mål i förskola och skola (Sandberg & Vuorinen 2007). LÄS MER