Sökning: "högstadieskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade ordet högstadieskolan.

  1. 1. “Ja men nån kanske skulle tolka det fel, dom tror nog jag är rasse” : En fokusgruppsundersökning om gymnasieelever på samhällsvetenskapsprogrammets uppfattningar om undervisning i kontroversiella frågor.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Alva Sörman; Matilda Lindström; [2023]
    Nyckelord :kontroversiella frågor; kontroversiella ämnen; samhällskunskap; undervisning; fokusgruppsundersökning; variationsteori;

    Sammanfattning : Detta är en fokusgruppsundersökning om svenska gymnasieelevers uppfattningar om undervisning i kontroversiella frågor. År 2022 publicerade Skolinspektionen en granskning av undervisningen i kontroversiella frågor inom högstadieskolan och fann då flera förbättringsområden. LÄS MER

  2. 2. Elevstress och vägledning i högstadiet : Från studie- och yrkesvägledares samt lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Elias Bergbom; Börje Bergström; [2022]
    Nyckelord :stress; psykisk hälsa; skolstress; grundskolan; studie- och yrkesvägledning;

    Sammanfattning : Elevstressen i den svenska högstadieskolan har ökat under en längre tid, vilket kan få en rad konsekvenser. Genom vägledning kan bland annat studie- och yrkesvägledare samt lärare underlätta för de stressade eleverna. LÄS MER

  3. 3. Högstadielärare och den vida vägledningen : En kvalitativ intervjustudie om hela skolans ansvar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Jannicke Andreassen; Johanna Elg; [2022]
    Nyckelord :Valkompetens; studie- och yrkesvägledning; lärarutbildning; hela skolans ansvar;

    Sammanfattning : Inom högstadieskolan är det flera yrkesprofessioner som bör samarbeta med skolans studie- och yrkesvägledningsuppdrag för att eleverna ska få med sig rätt förutsättningar till att kunna göra väl underbyggda studie- och yrkesval. Forskning har visat att det är viktigt med tydlighet kring studie- och yrkesvägledningens organisering och mål för att få arbetet med vid vägledning att fungera. LÄS MER

  4. 4. “Det var ganska svårt först, men andra gången var det enkelt” Aktionsforskning för arbete med elevers talängslan.

    M1-uppsats, Lunds universitet/Svenska; Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

    Författare :Alexander Riedel; [2022]
    Nyckelord :talängslan; högstadieskolan; retorik; psykologi; KBT; aktionsforskning; enkäter; observation; betingning; Social Sciences;

    Sammanfattning : Den här studien ämnar att konstruera, testa och utvärdera ett lektionsmoment med fokus på talängslan. Momentet ska först och främst vara tidseffektivt och inte ta för mycket tid från övrig kursplanering. Det ska således gå att använda till exempel i slutet av en lektion utan att övrig undervisning blir lidande. LÄS MER

  5. 5. Formativ och summativ återkoppling samt kamratbedömning vid textarbeten : En studie genomförd med svensklärare och elever på högstadienivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :William Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :formativ återkoppling; summativ återkoppling; kamratbedömning; återkoppling vid textarbeten;

    Sammanfattning : Detta studie undersöker hur fem svensklärare på högstadienivå uppger att de arbetar med formativ och summativ återkoppling samt kamratbedömning vid textarbeten. Vidare undersöks även högstadieelevers attityder till de olika återkopplingsmetoderna. LÄS MER