Sökning: "högtider och traditioner i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden högtider och traditioner i förskolan.

  1. 1. Om att reproducera och överföra ett kulturarv i en ickekonfessionell förskola : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares förhållningssätt till religiösa högtider och traditioner i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jackie Enger; Wilma Oskarsson; [2024]
    Nyckelord :Förskola; kulturarv; religion; traditioner; högtider; sekularisering; icke-konfessionell; mångkulturalitet; mångreligiositet.;

    Sammanfattning : Sverige är ett mångkulturellt land som därmed blir mångreligiöst. Dessutom har samhället och statliga institutioner som förskolan blivit mer sekulariserade och förskollärare förväntas vara neutrala och objektiva. LÄS MER

  2. 2. Kulturella högtider i den svenska förskolan : En enkätstudie om förskollärares uppfattningar kring kulturella högtider i den svenska förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Daniella Jansson; [2023]
    Nyckelord :cultural hertiage; holidays; preschool teachers; perceptions; traditions; förskollärare; kulturella högtider; kulturarv; traditioner; uppfattningar;

    Sammanfattning : The focus of this study is on preschool teachers’ perception about holidays in the Swedish preschool.  The purpose of this study is to, based on preschool teachers’ perceptions, gain insight on how cultural holidays are recognized and presented in preschool in conjunction with Skolverkets (2018) goals of transferring and developing a cultural heritage, as well as gaining insight into who they think these holidays are presented for according to preschool teachers. LÄS MER

  3. 3. ”Ibland behöver man göra att det blir lite roligt!” : En kvantitativ och kvalitativ studie om förskollärares syn på högtider och traditioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Jonna Johansson; Emelie Möller; [2022]
    Nyckelord :högtider; traditioner; kulturarv; relationer; kamratkultur; omsorg; förväntningar;

    Sammanfattning : I denna studie är syftet att undersöka om det finns otydligheter i styrdokumenten gällande förskollärarens uppdrag kring högtider och traditioner. De frågeställningar vi valt att utgå från är: hur blir förskollärarnas värderingar och syn på styrdokumenten om högtider och traditioner synliga i undervisningen? Styr förskollärarna firandet av högtider och traditioner i förskolan? Ser förskollärarna det som normbrytande att inte förankra högtider och traditioner till styrdokumenten?  Empirin samlades in genom en kvantitativ undersökning i form av en enkät, som vi sedan valde att bygga vår kvalitativa undersökning i form av gruppintervjuer utifrån. LÄS MER

  4. 4. Högtider och traditioner i förskolan : Ett examensarbete om förskollärares skildringar kring högtider och traditioner i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jenny Löfgren; Kim Sjökvist; [2021]
    Nyckelord :Förskollärare; högtider; interkultur; kultur; traditioner;

    Sammanfattning : Det har debatterats kring högtider och traditioner i såväl förskolan, samhället som runt om i världen. Forskningen lyfter att debatten till viss del handlar om hur stor plats högtider ska ta i samhället och därmed förskolan, då samhället numera är mångkulturellt. LÄS MER

  5. 5. Sju förskollärares uppfattning om kulturellt arbete i förskolan : Att arbeta med läroplansmålet ”att utveckla sin kulturella identitet samt kunskap om och intresse för olika kulturer” som utgångspunkt.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Linnea Olsson; Madelene Tano; [2020]
    Nyckelord :Förskola; interkulturellt förhållningssätt; kultur; kulturell identitet; mångkultur; traditioner;

    Sammanfattning : I Sverige är 7% av alla barn utlandsfödda, alternativt har föräldrar som är födda utomlands. Med bakgrund av detta har denna studie genomförts, som handlar om hur förskollärare anser sig arbeta utifrån läroplansmålet “förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla sin kulturella identitet samt kunskap om och intresse för olika kulturer [. LÄS MER