Sökning: "högutbildade invandrare i sverige"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden högutbildade invandrare i sverige.

  1. 1. Stuck in Limbo : A qualitative analysis regarding the effects of living in deprived neighborhoods on the citizenship of the second-generation immigrants in Bäckby.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Faris Henry Gergis; [2020]
    Nyckelord :Deprived neighborhoods; second-generation immigrants; substantive citizenship; Peregrinus citizenship; integration; political participation; Utsatta områden; andra generationens invandrare; substantiv medborgaskap; Peregrinus medborgarskap; integration; politiskt deltagande;

    Sammanfattning : This thesis is a qualitative study based on semi-structured interviews that were conducted with six highly educated young second-generation immigrants from the deprived neighborhood of Bäckby in Västerås. By aiming to understand how the participants portray their substantive citizenship and its impact upon political participation as an essential pillar of Swedish democracy, the author focused upon how the participants described their perceived discrimination, sense of belonging, transnationalism, and political participation. LÄS MER

  2. 2. Arbetsförmedlarnas syn på möjligheten för nyanlända frånutomeuropeiska länder att erhålla en fast anställning : En kvalitativ studie baserad på intervjuer med arbetsförmedlare i Götaland

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Rebecka Grönberg; [2017]
    Nyckelord :immigrants from outside the Europe; labor market; social work; to get a job; arbetsmarknad; erhålla arbete; socialt arbete; utomeuropeiska immigranter;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att öka kunskapen om nyanländas situation på arbetsmarknaden genom att beskriva arbetsförmedlarnas syn på deras möjlighet att erhålla ett fast arbete. Immigranterna är nyanlända i två år efter att de skrivit in sig på arbetsförmedlingen (SFS 2010:197). LÄS MER

  3. 3. ”Invandrare är ju också utvandrare…” : En kvalitativ studie om högutbildades uppfattningar om invandring.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för samhällsvetenskap

    Författare :Karin Granat; Linda Stenskog; [2016]
    Nyckelord :Invandrare; flykting; diskriminering; vi och dem; SOM-undersökning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att studera uppfattningar om invandring och skapandet av vi och dem genom att problematisera kvantitativ forskning. Vi har använt oss av kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer. Forskning visar att klasstillhörighet påverkar människors attityder. LÄS MER

  4. 4. Vilken roll spelar svensk språkbehärskning? : En kvalitativ undersökning av språkets roll för högutbildade invandrares möjligheter till jobb

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för tvåspråkighetsforskning

    Författare :Yolanda Orhamn; [2016]
    Nyckelord :Invandrare; högutbildad; arbetsmarknad; integration; Svenska för invandrare; Intensivsvenska för akademiker;

    Sammanfattning : Sverige tar emot fler och fler högutbildade invandrare varje år. De börjar med att gå till de olika svenska kurser som finns som Svenska för invandrare (Sfi) eller Intensivsvenska för akademiker (Sifa), men det är ingen garanti för att lära sig svenska på en nivå som hjälper dem till en snabbare väg till arbetslivet. LÄS MER

  5. 5. Attityder till invandring och invandrare : En kvantitativ uppsats om individens utbildningsnivå och arbetssituations samband med attityder till invandring och invandrare

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Lovisa Alfredsson; [2015]
    Nyckelord :Attityder; invandring; utbildning; arbetssituation; kvantitativ; logistisk regression;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är undersöka huruvida utbildningsnivå och arbetssituation har ett samband med attityder till invandring i Sverige idag. I litteraturen finns det förklaringar som menar att lägre utbildade individer hyser mer negativa attityder mot invandrare och invandring jämfört med högre utbildade individer som genom sin utbildning får ett mer upplyst perspektiv som hämmar de negativa attityderna. LÄS MER