Sökning: "hörförståelse svenska som andraspråk"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden hörförståelse svenska som andraspråk.

  1. 1. Det är dags att börja lyssna nu... : En experimentell studie om ljudbokens effekt på läsförståelse och läsmotivation hos svenska gymnasieelever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Evelina Össmar; Sebastian Roos; [2023]
    Nyckelord :Ljudbok; läsförståelse; hörförståelse; koncentration; flyt; andraspråk; läsförmåga; genre; motivation; gymnasieelever; experiment; lässvaga;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom en experimentell design undersöka ljudbokens effekt på läsförståelse och läsmotivation hos svenska gymnasieelever. De senaste PISA-resultaten har visat att elever brister i läsförståelse. För att ändra denna trend och höja elevers läsförståelse behöver nya metoder prövas och utvärderas. LÄS MER

  2. 2. Talsyntes och textförståelse hos elever med svenska som andraspråk. Utifrån faktorerna avkodningsförmåga, arbetsminneskapacitet och kön. 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL); Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Johanna Nilsson; Elin Lindqvist; [2021]
    Nyckelord :Arbetsminne; avkodning; läs- och hörförståelse; kön; svenska som andraspråk; talsyntes;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på om förståelsen hos elever med svenska som andraspråk i årskurs 4 och 5 påverkas när de tar till sig text via talsyntes jämfört om de får läsa den utifrån faktorerna avkodningsförmåga, arbetsminneskapavitet och kön. Ett annat syfte var att försöka fånga elevernas upplevelse av att använda talsyntes. LÄS MER

  3. 3. Svensk prosodi - en möjlighet för alla?! En studie om vuxnas möjlighet att förbättra sitt uttal med hjälp av uttalsträning och ökad språklig medvetenhet : En studie om vuxnas möjlighet att förbättra sitt uttal med hjälp av uttalsträning och ökad språklig medvetenhet

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Anna Sommar; [2011]
    Nyckelord :pronunciation; prosody; linguistic consciousness; Swedish as a second language; adults; listening comprehension; uttalsträning; prosodi; språklig medvetenhet; svenska som andraspråk; ”reparations-elever”; hörförståelse;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker möjligheterna för vuxna inlärare med ett redan befäst icke målspråksenligt uttal, att förbättra sitt uttal med hjälp av riktad uttalsträning och ökad språklig medvetenhet. Uppsatsens syfte är att ta reda på hur samtal som ska tydliggöra svenska språkets karaktärsdrag, gällande uttal och uppbyggnad i kombination med riktad uttalsträning, påverkar inlärarnas förmåga att tillägna sig grunddrag i svensk prosodi. LÄS MER

  4. 4. Körläsning, konsonanter och betonade stavelser – om uttalsundervisning inom Sfi och svenska som andraspråk

    C-uppsats,

    Författare : [2010]
    Nyckelord :Uttal; uttalsundervisning; prosodi; Sfi; svenska s;

    Sammanfattning : SammanfattningSyfte: Att undersöka hur man undervisar i uttal inom Sfi och svenska som andraspråk och vilken prioritet uttalhar i jämförelse med andra moment som till exempel grammatik, läs- och skrivkunskap och hörförståelse. Ävenattityd till brytning behandlas i uppsatsen. LÄS MER

  5. 5. Lärare om autentiskt material i språkundervisning

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Ingrid Liljekvist; [2007]
    Nyckelord :autentiskt material; språkundervisning; attitydund;

    Sammanfattning : SammanfattningVi ville ta reda på hur yrkesverksamma språklärare ställer sig till att arbeta med autentiskt material. I denattitydundersökning som vi genomförde bland lärare som arbetar med autentiskt material i språkundervisningutgick vi ifrån följande frågeställningar: Hur motiverar språklärare sitt användande av autentiskt material iundervisningen? Ser lärarna några nackdelar eller svårigheter med autentiskt material i språkundervisningen?Hur ser lärarna på arbetet med autentiskt material i relation till styrdokumenten?Vi intervjuade fem gymnasielärare och två högstadielärare, som undervisar i svenska som andraspråk, engelskaoch spanska. LÄS MER