Sökning: "handledaruppdraget"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet handledaruppdraget.

  1. 1. Samspel kring ett förändrat handledaruppdrag : Lärarhandledares berättelser om samspelets betydelse för utvecklingen av handledaruppdraget

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Erika Wallin; [2022]
    Nyckelord :samspel; lärarhandledare; handledare; praktikhandledare; lärarutbildare; handledarroll; handledning; handledaruppdrag; praktik;

    Sammanfattning : Studien handlar om hur lärarhandledare samspelar för att ta sig an ett delvis nytt handledaruppdrag när skolan de är verksamma på blir en VI-skola. Syftet med studien är att, genom handledarnas berättelser, undersöka vad samspelet mellan handledarna har för betydelse för handledaruppdragets genomförande och för handledarrollens utvecklande. LÄS MER

  2. 2. Att vara handledare : Handledarens upplevelser vid introduktion av nya medarbetare inom äldreomsorgen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Josefina Larson; Maria Örtevall; [2020]
    Nyckelord :resources; introduction; new employee; professional pride; competence; supervisor; resurser; introduktion; ny medarbetare; yrkesstolthet; kompetens; handledare;

    Sammanfattning : Det finns få studier gjorda utifrån handledarens upplevelse av introduktion av nya medarbetare. Syftet med studien är att lyfta fram undersköterskan och vårdbiträdets upplevelser av handledaruppdraget vid introduktion av ny medarbetare på arbetsplatsen. LÄS MER

  3. 3. ”Jag kan gå hur långt som helst, känns det som” : En intervjubaserad studie om VFU-handledares betydelse för studenters lärande inom verksamhetsförlagd utbildning i lärarutbildningarna förskola, grundskola och fritidshem

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emelie Lagerqvist; [2019]
    Nyckelord :handledare; handledning; lärarstudenter; verksamhetsförlagd utbildning; vfu;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka innebörden av handledares förutsättningar och förmågor att möjliggöra lärande för studenter under den verksamhetsförlagda utbildningen och att lyfta fram goda exempel som både direkt och indirekt kan hjälpa handledare till självreflektion och till att utveckla sin handledarfilosofi- och praktik. Studien bygger på enskilda intervjuer med handledare och fokusgruppsamtal med studenter inom lärarinritningarna förskola, grundskola och fritidshem. LÄS MER

  4. 4. Studenters beskrivna erfarenheter av bemötandet på vfu : Är det skillnad på skola och skola?

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Marianne Flyckt Hahlin; [2018]
    Nyckelord :Lärarutbildning; verksamhetsförlagd utbildning; lärarstudent; handledare;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen har sin startpunkt i lärarstudenters verksamhetsförlagda utbildning (vfu). Sveriges lärarutbildning har omarbetats då det funnits brister i vfun när det gäller ämneskunskaper och när det gäller vfu-placering inom relevant verksamhetsområde för planerad examen. LÄS MER

  5. 5. Hur upplevs handledning i skolan? En studie om hur handledning upplevs av handledare och de som handleds i skolan

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ewa Jakob; [2017]
    Nyckelord :Handledning; förstelärare; specialpedagog; organisationsförändring; karriärsteg;

    Sammanfattning : Sammanfattning Jakob Ewa (2017), Hur upplevs handledning? En studie om hur handledning upplevs av handledare och de som handleds i skolan. Specialpedagogprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola, 90 hp. LÄS MER