Sökning: "handledningssamtal specialpedagog"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden handledningssamtal specialpedagog.

  1. 1. Specialpedagogers bidrag i skolanskompetenshöjande insatser : en fenomenografiskt inspirerad studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Gulla Schornack; [2017]
    Nyckelord :Specialpedagog; kollektivt lärande; handledning; handledningssamtal; grupphandledning;

    Sammanfattning : Denna fenomenografiskt inspirerade studie har som syfte att öka kunskapen om variationen i specialpedagogers uppfattningar av sina bidrag i skolans kompetenshöjande insatser. Syftet är även att försöka fördjupa förståelsen för specialpedagogers inflytande på lärares kompetensutveckling. LÄS MER

  2. 2. Handledning som verktyg för utveckling. En analys av fem specialpedagogiska handledningssamtal i förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jeanette Engelin; [2014-04-10]
    Nyckelord :handledningssamtal; förskolan; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka vilken funktion och vilket innehåll specialpedagogiska handledningssamtal kan ha, när det reflekteras kring förskolans verksamhet. Teori: Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv som både är en lärande teori och en forskningsansats. LÄS MER

  3. 3. Specialpedagogisk handledning - en möjlighet för lärande. En kvalitativ studie om åtta pedagogers erfarenheter av specialpedagogisk handledning i grundskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Agneta Kling Hult; [2012-02-09]
    Nyckelord :specialpedagogisk handledning; lärande; kommunikation; delaktighet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur handledningssamtalets innehåll och form kan bidra till deltagarnas lärande och reflektion i och av den egna praktiken. Genom att studera och beskriva hur deltagarna själva erfar sin delaktighet och kommunikation med pedagoger och specialpedagog i handledningssamtalet, förväntas dessa faktorer visa på hur de kan bidra till och ge förutsättningar för lärande och reflektion kring det specialpedagogiska arbetet med eleverna. LÄS MER

  4. 4. Grupphandledning - ett sätt att utveckla samverkan mellan särskola och grundskola?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Kerstin Marsk; [2012-02-02]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Inledning Målet "en skola för alla", känns i många avseenden avlägset. Om målet verkligen är att skapa en skola där "alla" får delta helt och fullt utifrån sina förutsättningar krävs det att alla som arbetar i skolan får det stöd och skaffar sig den kompetens som krävs för att kunna möta den stora variationen av elevers olikheter. LÄS MER

  5. 5. "Att mota Olle i grind" : Pedagogers upplevelse av handledning och vilka konsekvenser den har för barn i behov av särskilt stöd i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Pernilla Unevik; Helena Vik; [2008]
    Nyckelord :specialpedagogisk handledning; förebyggande stöd; barn i behov av särskilt stöd i förskolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka pedagogers upplevelser av specialpedagogers handledning och vilka konsekvenser den ger barn och pedagoger i förskolan. Fokus för studien är specialpedagogens handledningssamtal med pedagoger i förskolan. LÄS MER