Sökning: "handledningssamtal specialpedagog"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden handledningssamtal specialpedagog.
1. Specialpedagogers bidrag i skolanskompetenshöjande insatser : en fenomenografiskt inspirerad studie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Denna fenomenografiskt inspirerade studie har som syfte att öka kunskapen om variationen i specialpedagogers uppfattningar av sina bidrag i skolans kompetenshöjande insatser. Syftet är även att försöka fördjupa förståelsen för specialpedagogers inflytande på lärares kompetensutveckling. LÄS MER
2. Handledning som verktyg för utveckling. En analys av fem specialpedagogiska handledningssamtal i förskolan
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka vilken funktion och vilket innehåll specialpedagogiska handledningssamtal kan ha, när det reflekteras kring förskolans verksamhet. Teori: Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv som både är en lärande teori och en forskningsansats. LÄS MER
3. Specialpedagogisk handledning - en möjlighet för lärande. En kvalitativ studie om åtta pedagogers erfarenheter av specialpedagogisk handledning i grundskolan
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur handledningssamtalets innehåll och form kan bidra till deltagarnas lärande och reflektion i och av den egna praktiken. Genom att studera och beskriva hur deltagarna själva erfar sin delaktighet och kommunikation med pedagoger och specialpedagog i handledningssamtalet, förväntas dessa faktorer visa på hur de kan bidra till och ge förutsättningar för lärande och reflektion kring det specialpedagogiska arbetet med eleverna. LÄS MER
4. Grupphandledning - ett sätt att utveckla samverkan mellan särskola och grundskola?
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Inledning Målet "en skola för alla", känns i många avseenden avlägset. Om målet verkligen är att skapa en skola där "alla" får delta helt och fullt utifrån sina förutsättningar krävs det att alla som arbetar i skolan får det stöd och skaffar sig den kompetens som krävs för att kunna möta den stora variationen av elevers olikheter. LÄS MER
5. "Att mota Olle i grind" : Pedagogers upplevelse av handledning och vilka konsekvenser den har för barn i behov av särskilt stöd i förskolan.
Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i StockholmSammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka pedagogers upplevelser av specialpedagogers handledning och vilka konsekvenser den ger barn och pedagoger i förskolan. Fokus för studien är specialpedagogens handledningssamtal med pedagoger i förskolan. LÄS MER