Sökning: "handlingsteori"
Visar resultat 1 - 5 av 85 uppsatser innehållade ordet handlingsteori.
1. “Ask what you can do for your company” : En studie om Gamestop-sagan: Från social rörelse till brand love
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Denna studie undersöker den digitala sociala rörelsen som uppstod ur efterdyningarna av den så kallade GameStop-sagan på aktiemarknaden. Spelåterförsäljaren GameStop erhöll en grupp hängivna anhängare på det sociala mediet Reddit. LÄS MER
2. BIDRAGSBROTTSLIGHETEN I MALMÖ
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för kriminologi (KR)Sammanfattning : Denna studie undersöker bidragsbrottsligheten i Malmö och dess utveckling. Utifrån en kvantitativ ansats med tvärsnittsdesign syftar studien till att belysa utvecklingen av bidragsbrott samt hitta bidragande faktorer till utvecklingsförloppet. LÄS MER
3. Förstå, vilja och kunna vetenskaplig grund : Fritidslärares upplevelser av att arbeta utifrån vetenskaplig grund
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur skollagens bestämmelser om vetenskaplig grund upplevs och hanteras av fritidslärare i verksamheten. Vår insamlade empiri består av semistrukturerade intervjuer med fem fritidslärare från fyra olika skolor. LÄS MER
4. BROTTSBENÄGENHET I UNGDOMSÅREN : EN GENOMSKÅDNING AV FAMILJENS, KAMRATERNAS OCH DET SOCIALA KAPITALETS INFLYTANDE
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för kriminologi (KR)Sammanfattning : En utökad förståelse för vad brottsbenägenhet är och vilka faktorer som påverkar den är ett viktigt första steg för att kunna förebygga hög brottsbenägenhet i befolkningen samt för att hantera aktuell brottsproblematik. Inom Situationell handlingsteori (SAT) definieras individens brottsbenägenhet som hennes lagrelevanta moral och förmåga att utöva självkontroll. LÄS MER
5. Att vara eller inte vara delaktig – det är frågan! : En kvantitativ studie om förskollärares syn i relation till traditionell och Reggio Emilia inspirerade förskoleinriktningarnas arbete med barns delaktighet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka begreppet barns delaktighet. Studien belyser en jämförelse mellan Reggio Emilia inspirerade och den traditionella förskoleinriktningens pedagogiker där förskollärarnas attityder konkretiseras i arbetet med att möjliggöra barns delaktighet i förskolan. LÄS MER