Sökning: "handstil"
Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade ordet handstil.
1. ”[W]i alle saman her jnne syster oc brödher” – om Vadstenasvenskan kring år 1500 : En språklig studie av SDHK nr 33977 och Jungfru Marie Örtagård
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Många medeltidsbrev finns bevarade och vittnar om svenskans historiska utvecklingsstadier. I denna uppsats ges en transkribering och översättning ut av ett brev från Vadstena ca år 1500, en historisk brytpunkt mellan forn- och nysvenska. LÄS MER
2. Digitaliseringens konsekvenser för svensklärares undervisning : Lärares tal om analogt och digitalt skrivande i årskurs 4-6
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att utifrån lärares tal öka kunskapen kring digitaliseringens konsekvenser för svensklärares undervisning och undersöka vid vilka lärtillfällen digitalt och analogt skrivande används. Studiens teoretiska ramverk utgår från Laclaus och Mouffes (1985) version av diskursteorin. LÄS MER
3. "Pennan fungerar alltid" : Samspelet mellan skrivandet för hand och det digitala skrivandet i undervisningen - en fenomenografisk studie på lärare i årskurs 1-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med förståelse för hur lärare kombinerar skrivande för hand och digitalt skrivande i sin undervisning i årskurserna 1–3. Studien syftar även till att synliggöra hur lärarna anser att skrivsätten bidrar till elevers skrivutveckling i helhet. LÄS MER
4. Handskrift i skolan : En kvalitativ studie om lärare och elevers inställning till handskrift i skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Abstract I takt med att samhället blir alltmer digitaliserat ställs stora krav på att alla medborgare, även barnen, får möjlighet att utveckla sin digitala kompetens. Genom att arbeta med olika digitala lärverktyg ska undervisningens kvalité ökas och den ska bli mer jämlik och inkluderande. LÄS MER
5. ”Jag ser digitaliseringen som något väldigt positivt för både mig som lärare och mina elever” : En kvalitativ intervjustudie om lärares uppfattningar om och erfarenheter av digitaliseringens inverkan på skrivundervisningen samt lärares uppfattningar om elevers textskapande med digitala skrivverktyg
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Digitaliseringen i samhället påverkar det svenska utbildningssystemet. Syftet med studien är att bidra med kunskap om digitaliseringen och digitala skrivverktyg vid textskapande i skrivundervisningen. LÄS MER