Sökning: "haptik"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade ordet haptik.

  1. 1. Varför Ava-tar de på allt? : En kvalitativ analys av hur visualiseringen av händers interaktion påverkar hur åskådare upplever världen i filmen Avatar

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Cassandra Campbell; [2023]
    Nyckelord :Avatar; phenomenology; film phenomenology; perception; hands; cognition; narrative; narrative functions; embodiment; embody; immersion; science fiction; interaction; tactile; haptic; sensory; eye-hand-coordination; visual communication; communication; film; Avatar; fenomenologi; filmfenomenologi; perception; händer; hand; kognition; narrativ; narrativa funktioner; inlevelse; förkroppsligande; science fiction; interaktion; interaktionsdesign; taktil; haptik; öga-hand-koordination; sensorisk; upplevelse; visuell kommunikation; kommunikation; film; filmberättande; vargar; varg; teater; Naturskyddsföreningen; animation; rörlig bild; naturpolitik; narrativ; berättande; kommunikation; visuell kommunikation;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en fenomenologisk studie som utreder hur visualiseringen av händer påverkar hur filmbetraktare upplever världen i filmen Avatar.  Analysen utreder tre scener från Avatar, som visar händer som interagerar med föremål som är okända för både filmkaraktärens och betraktarens del. LÄS MER

  2. 2. VR Touch - Toolkit : Skapandet av ett nytt VR-verktyg för användandet av haptisk feedback och visualisering

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Oskar Nordeman Malm; Jonathan Elm; [2023]
    Nyckelord :Game Design; Virtual Reality; Immersion; Haptic Feedback; Sense of Touch; Virtual Hand; Speldesign; virtuell verklighet; immersion; haptik; beröring; virtuell hand;

    Sammanfattning : Denna undersökning belyser varför beröring är ett viktigt sinne för att stärka VR-upplevelser. Genom att använda beröring som metod för att utforska fysiska egenskaper har vi skapat endigital gestaltning som demonstrerar hur denna unika förmåga kan användas. LÄS MER

  3. 3. Greppa tag i VR : Jämförande användarstudie av egenbyggda haptiska handskar och dess påverkan på användarupplevelsen

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Jonathan Rubensson; Gabriel Bragazzi Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Virtual Reality; VR-glove; glove; haptics; open-source; training simulator; Virtual Reality; VR-handske; handske; haptik; open-source; träningssimulatorer;

    Sammanfattning : This study was conducted to explore budget DIY VR-gloves with haptics, and its use cases within Virtual Reality (VR). The VR-gloves were built according to an open-source project, called LucidGloves. LÄS MER

  4. 4. Plaggets relation till kroppen och dess rörelser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Malinsdotter Matilda; [2022]
    Nyckelord :3D scanning; Garment Fit; Tactile; Textile; 3D scanning; Passform; Taktil; Textil; Haptik;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats undersöker överdelsplagg och den förflyttning de gör i förhållande till kroppen i rörelse. För att kunna utveckla plagg med smarta funktioner med sensorer eller aktivatorer vars uppgift är att avläsa eller stimulera en specifik punkt på kroppen, är det viktigt att förstå hur plaggets förflyttas i förhållande i kroppen i rörelse. LÄS MER

  5. 5. Historiska platser och deras användning i undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tajko Custovic; Kalle Revhult; [2022]
    Nyckelord :historiska platser; museum; förintelsen; monument;

    Sammanfattning : Historiska platser är något som kan användas i historieundervisning. Med tanke på detta har vi valt att undersöka hur man som lärare i sin yrkesprofession har möjlighet att använda sig av historiska platser i sin undervisning. LÄS MER