Sökning: "hbt-frågor"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade ordet hbt-frågor.

  1. 1. Heteronormen - hur ser den ut i sex- och samlevnadsundervisningen på en jämställdcertifierad låg- och mellanstadieskola?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Frida Thomson; [2016]
    Nyckelord :Sex- och samlevnadsundervisning; Heteronormen; Hbt; Heterosexualitet; Ämnesintegrering;

    Sammanfattning : Sex- och samlevnadsundervisningen handlar idag mycket om jämställdhetsarbete, normer och människors lika värde. Kunskapsområdet ska integreras i alla skolans ämnen för att alla elever ska känna sig inkluderade i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Erfarenheter av psykisk ohälsa bland HBT-personer, och deras upplevelse av vården

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Adrian Gavrilovic; Kerstin Hattenhauer; [2015]
    Nyckelord :HBT; psykisk ohälsa; erfarenhet; diskriminering; stigmatisering; atityder; kunskap; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa är mer frekvent bland HBT-personer än bland heterosexuella. Förslagsvis ligger diskriminering av denna minoritetsgrupp till grund för detta. Syfte: Syftet är att beskriva erfarenheter av psykisk ohälsa bland HBT-personer, samt deras upplevelse av vården. LÄS MER

  3. 3. ”Alla cyklar likadant ändå” - En studie om sex och samlevnadsundervisningens roll mot diskriminering och trakasserier av hbt-personer på högstadiet

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Elin Elversson; Frida Jacobson; [2015]
    Nyckelord :Sex och samlevnadsundervisning; högstadiet; hbt-frågor; diskriminering; trakasserier; biologi; psykologiska aspekter;

    Sammanfattning : Abstract Göteborgs Universitet Institutionen för utbildningsvetenskapligt arbete Examinationsnivå: Examensarbete, 15 poäng Titel: “Alla cyklar likadant ändå” – En studie om sex och samlevnadsundervisningens roll mot diskriminering och trakasserier av hbt-personer på högstadiet Författare: Elin Elversson, Frida Jacobson Termin och år: Vårterminen 2014 Institution: Utbildningsvetenskapliga fakulteten Handledare: Birgitta Frändberg Nyckelord: Sex och samlevnadsundervisning, högstadiet, hbt-frågor, diskriminering, trakasserier, biologi, psykologiska aspekter. Syfte Syftet är att undersöka hur lärare lägger upp sex och samlevnadsundervisningen utifrån perspektivet att förhindra trakasserier och diskriminering gentemot hbt-personer. LÄS MER

  4. 4. Styr upp! På vilket sätt kan pedagoger påbörja ett arbete med hbt-frågor?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Cajine Johansson; Sofia Moutacim; [2014]
    Nyckelord :hbt-frågor; hbt-personer; hbt-perspektiv; pedagog; skola; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att skapa en handledning för pedagoger om hur det går att påbörja ett arbete med hbt-frågor i skolan då vi idag lever i ett samhälle där diskriminering, kränkningar och homofobi samexisterar med toleransen av samkönade äktenskap, könsbyten samt hbt-frågor. Det är denna paradox vi valt att belysa och utgå ifrån i vår studie. LÄS MER

  5. 5. HBT-arbete utifrån likabehandlingspolicy : Första och andra linjens chefers möjligheter för och föreställningar kring arbetet med HBT-frågor på Skellefteå kommun

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Stina Ahlskog; Elisabeth Karlsson; [2014]
    Nyckelord :HBT; likabehandling; diskriminering; heteronormativitet; queerteori; manligt och kvinnligt ledarskap; policy.;

    Sammanfattning : HBT-frågor är idag en alltmer omtalad fråga i den samhälleliga debatten. Sedan diskrimineringslagstiftningen ändrades år 2009 har organisationer ett alltmer omfattande ansvar att arbeta för att motverka diskriminering i alla dess former. LÄS MER