Sökning: "hermeneutiskt synsätt kvalitativ studie"

Visar resultat 1 - 5 av 118 uppsatser innehållade orden hermeneutiskt synsätt kvalitativ studie.

  1. 1. Bortom Vinsten: En kvalitativ undersökning om hur Svenska Spel och Betsson AB använder CSR och om detta bidrar till ökad lojalitet bland kunder och ökad legitimitet för företagen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Amelie Lewenhaupt; Anton Conradsen; Oscar Egard; [2024]
    Nyckelord :CSR; loyalty; legitimacy; Carroll’s CSR pyramid; Betsson AB; Svenska Spel; Business and Economics;

    Sammanfattning : Forskningsfrågor: Hur använder sig Svenska Spel och Betsson AB av CSR och finns det någon skillnad i CSR-arbetet mellan ett privatägt och statligt ägt spelbolag? Leder företagens CSR-arbete till ökad lojalitet bland kunder och ökad legitimitet för företagen? Syfte: Undersöka hur Svenska Spel och Betsson AB använder CSR i sitt arbete, samt om detta bidrar till ökad lojalitet bland kunder och ökad legitimitet för företagen. Metod: Denna kvalitativa studie förhåller sig till ett hermeneutiskt synsätt med en abduktiv ansats. LÄS MER

  2. 2. Skrolla Vidare: En kvalitativ studie om konsumenters identitetsskapande på TikTok

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Theodor Tranarp; Alice Wischer; Klara Johansson; [2023]
    Nyckelord :Identitet; TikTok; Motivation; Grupptillhörighet; Konsumenter; consumers; Social Groups; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: “Skrolla vidare “ En kvalitativ studie om konsumenters identitetsskapande på TikTok. Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15HP Författare: Alice Wischer, Klara Johansson och Theodor Tranarp Handledare: Clara Gustafsson Nyckelord: Identitet, TikTok, Motivation, Grupptillhörighet, Konsumenter Syfte: Uppsatsen ämnar att undersöka konsumenters användande av mediet TikTok och skapa en förståelse för motivationen till användandet samt konsumentkulturen och den sociala identiteten som uppstår till följd av det. LÄS MER

  3. 3. Kan bråklek skapa betydelsefulla förändringar för barns utveckling och lärande? : En kvalitativ studie om hur barn i förskoleåldern bråkleker och dess betydelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Karina Alam; Feray Turandar; [2023]
    Nyckelord :Bråklek; rough and tumble play R T play ; fysiska rörelselek; fenomenologisk teori; lekstämningar; leksignaler; sociala lekregler; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Leken betraktas som en grundläggande och avgörande del av barnkulturen, och det framhävs både i förskolans läroplan och forskning som en betydelsefull faktor för barns utveckling och lärande. Inom förskoleverksamheten uppkommer och främjas bråklekar regelbundet som en del av barnens lek. LÄS MER

  4. 4. ADHD på arbetsplatsen : En kvalitativ studie av erfarenheterna kring det sociala stigmat

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Frida Höglund; [2022]
    Nyckelord :ADHD; vuxna med ADHD; sysselsättning; stigmatisering; Attention-Deficit-Hyperactivity-Disorder.;

    Sammanfattning : ADHD är en vanligt förekommande neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som kan leda till stigmatisering på arbetsplatsen. Syftet med föreliggande studie var att genom en kvalitativ intervjustudie studera hur en grupp personer med ADHD upplever denna stigmatisering på arbetsplatsen utifrån ett inifrånperspektiv. LÄS MER

  5. 5. Extern design och marknadsföringssamarbete - ur ett konsumentperspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Christina Maria Iliadou; Mariann Ebrahim; [2022]
    Nyckelord :external design; marketing; marketing lead; design lead; co-branding; collaboration patterns; innovation; brand consistency; star-based designer.; extern design; marknadsföring; marketing lead; design lead; co-branding samarbetsmönster; innovation; varumärkeskonsistens; stjärndesigner;

    Sammanfattning : The lack of synergy between design and marketing departments can result in less innovative products which can lead to less customer satisfaction. This problem has affected the perfume and cosmetic industry as well, which is considered to be an industry with high competitiveness but also a high innovation rate. LÄS MER