Sökning: "hinduismen genus"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden hinduismen genus.
1. Kvinnorna inom hinduismen och buddhismen : En läromedelsanalys om kvinnans framställning inom hinduism och buddhism
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : In this essay, seven textbooks in the subject of religion education at upper secondary school have been studied. The aim is to examine how these textbooks present women in hinduism and buddhism based on three categories; religious role, religious status and position in society and how the presentation based on the three categories has changed since 1998. LÄS MER
2. Kristendom och hinduism i läromedel : En kvalitativ analys av hur kristendomen och hinduismen beskrivs utifrån ett genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/HLK, ÄmnesforskningSammanfattning : .... LÄS MER
3. Gender is not what you see : Transgender people's experiences of identity, health and well-being- An interview study
Kandidat-uppsats, Institutionen för vårdvetenskapSammanfattning : Background: In India transgender people have a legacy of representation and acceptance dating back thousands of years within the Hindu religion. However, studies show that transgender people in today’s indian society experience lack of social rights and are discriminated towards when it comes to employment, housing and healthcare. LÄS MER
4. Religion för vem? : En genusanalys av hinduismen i läromedel
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionenSammanfattning : The aim of this study is to analyze Hinduism in upper secondary school textbooks using a gender-based perspective. The specific material used consists of four textbooks, whereof two are published prior to the curriculum Lgy 11 and two are published after Lgy 11. LÄS MER
5. Hinduismens religiösa symboler och hur dessa framställs i svenska läromedel
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : I detta arbete undersöker jag vilka religiösa symboler som har betydelse för befolkningen i Velakapuram, en liten by i södra Indien och hur dessa framställs i svenska läromedel. Vidare undersöks vilka pedagogiska vinster man kan göra genom att komplettera svenska läromedel med levande beskrivningar hämtade från observationer om lokalt religiöst vardagsliv. LÄS MER