Sökning: "historia 1b"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden historia 1b.

  1. 1. Språkattityder i läromedel för gymnasieskolan : En analys av läromedel i svenska och historia ur ett transspråkande perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Alicia Broman Tengvall; [2024]
    Nyckelord :Transspråkande; språkattityder; läromedel; gymnasieskolan; monospråkighet; flerspråkighet; undervisning;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar mono- fler- och transspråkande attityder i läromedel för gymnasieskolan. De läromedel som ligger till grund till analysen är läroböckerna Människans texter språket (Sjöstedt, Bengt & Jeppsson, Tomas 2011) vilken används i svenskämnet samt Historia 1b: Den lilla människan och de stora sammanhangen (Långström, Sture et. LÄS MER

  2. 2. Historieläroböcker av god kvalitet : En kvalitetsundersökning av moderna historieläroböcker för gymnasiet

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :James Willetts; [2023]
    Nyckelord :Kvalitetsundersökning; historieläroböcker; kvalitet; läromedel; gymnasiet;

    Sammanfattning : The purpose of this research is to find out the quality of the following textbooks for the high school course history 1b, Tänk historia (TH), Bilden av historien 1b (BH) and Historia 1b: Den lilla människan och de stora sammanhangen (MOSS). The books quality is calculated by using the five analysis criteria’s: course and subject plan, graphic design, use of language, use of images, and tasks and forms of knowledge. LÄS MER

  3. 3. Bilden av den andre : Diskursanalys av kolonialismen och imperialismen mellan 1400-talet och nutid i svenskaläroböcker

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Leonard Bonneau; [2023]
    Nyckelord :Historia; läroböcker; historiedidaktik; interkultur; kolonialism; imperialism;

    Sammanfattning : This essay aims to ask and answer two questions: to which extent is South American colonialism represented in textbooks used in the current swedish curriculum, and furthermore can those textbooks enable intercultural teaching in swedish classrooms? To this end, the theory of intercultural teaching provided the framework and cultural discourse analysis was used as the tool by which the texts were analysed. The results showed that textbooks alone might not be enough to enable intercultural teaching, rather complimentary sources would be needed to buttress the teacher in their teaching. LÄS MER

  4. 4. Är samer renskötare? : En intervjustudie om hur samer framställs i den svenskahistorieundervisningen på gymnasienivå

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Johannes Öhman; [2022]
    Nyckelord :Minority history; Sami without reindeers; Upper secondary school; Minoritetshistoria; samisk historia; Samer utan renar;

    Sammanfattning : The subject of this report was to investigate how the Sami people are portrayed in the history subject in the Swedish upper secondary school. The aim was to analyse if the image portrayed was a contributor to a generalization of the heterogeneous groups of the Sami people. LÄS MER

  5. 5. Det blir för historiskt flummigt : fyra lärares perspektiv på historiebrukets roll i undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :My Sirenius; [2022]
    Nyckelord :Historiebruk; historieundervisning; historiemedvetande; bedömning; gymnasiet; historia 1b;

    Sammanfattning : Studien undersöker lärares syn på historiebrukets roll i deras undervisning. Fyra historielärare har intervjuats för att svara på frågorna om hur de förstår begreppet historiebruk, hur de undervisar om och hur de bedömer elevers förmågor kopplat till historiebruk. LÄS MER