Sökning: "historiebruk läromedel"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden historiebruk läromedel.

  1. 1. Unga historiker : En läromedelsanalys av hur historiska berättelser kan främja unga elevers historiemedvetande och historisk empati.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Veronica Dahlin; Hanna Eldh Rinaldo; [2023]
    Nyckelord :historiemedvetande; historisk empati; historiebruk; läromedel och årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Detta är en studie som granskar hur läromedel och undervisningsmaterial främjar historiemedvetande och historisk empati genom dess historiebruk och samspel mellan textinnehåll och semiotiska modaliteter. Syftet med studien är att granska vanligt förekommande läromedel och undervisningsmaterial, som används i historieundervisningen i grundskolans årskurs 1–3, för att analysera hur de främjar historiemedvetandet och den historiska empatin hos elever. LÄS MER

  2. 2. Hur framställs kvinnor i text i historieläromedel för högstadiet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Jönsson Steen; Bojana Krsoska; [2023]
    Nyckelord :Gender; historiography; history use; identity creation; textbooks; content analysis; Genus; historieskrivning; historiebruk; identitetsskapande; läromedel; innehållsanalys.;

    Sammanfattning : The portrayal of women in history textbooks is a problem area that will always have a major impact on girls and their identity. The purpose of this study is to find out how women are portrayed in history textbooks for upper secondary school. LÄS MER

  3. 3. Spel som läromedel : En historiedidaktisk undersökning om historiebaserade datorspel på högstadiet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Filip Andersson Leman; [2023]
    Nyckelord :History didactics; History-based games; Europa Universalis IV; Use of history; Respondent survey; Historiedidaktik; Historiebaserade spel; Europa Universalis IV; Historiebruk; Respondentundersökning;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to explore the popular computer game Europa Universalis IV and how the use of history looks inside the game and its potential use during lessons.There is also a second purpose to this study and it is to shine some light on how students between the ages of thirteen and fifteen think about history-based videogames and their use in a classroom situation. LÄS MER

  4. 4. En analys av historiskt skildrande barnlitteratur och dess användbarhet i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Vanja Marthin; [2022]
    Nyckelord :Historiemedvetande; skönlitteratur; genus; historia;

    Sammanfattning : Då den skönlitterära läsningen kan bidra med mer beskrivande och varierade faktakunskaper än ett läromedel har denna studies syfte varit att analysera hur tre skönlitterära böcker kan öka historiemedvetandet och förståelsen av historiebruk hos eleverna. De böcker som ligger till grund för denna kvalitativa analys är Drakskeppet (Bylock, 1997), Vargbröder (Paver 2009) och Asynja (Östnäs 2021). LÄS MER

  5. 5. Hur historiemedvetande definieras & tillämpas i forskning samt hur detta kan utveckla historieämnet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :My Sirenius; Tobias Lundh; [2021]
    Nyckelord :HISTORIEMEDVETANDE; HISTORIEUNDERVISNING; HISTORIEÄMNET; HISTORIEDIDAKTIK;

    Sammanfattning : Vår kunskapsöversikt ämnade att undersöka och sammanställa forskning inom vårt problemområde och svara på vår frågeställning “Hur definieras och tillämpas historiemedvetande i forskning och hur menar forskningen att historieämnet kan utvecklas?”. I våra sökresultat fann vi olika vetenskapliga artiklar, studier och bokkapitel som var relevanta för frågeställningen. LÄS MER