Sökning: "historieläroböcker"

Visar resultat 1 - 5 av 109 uppsatser innehållade ordet historieläroböcker.

  1. 1. De som kom till Sverige och blev vi : Invandring i svenska historieläroböcker 1989-2021

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Historiska institutionen

    Författare :David Macias Ajaillo; [2024]
    Nyckelord :Historia; didaktik;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Bye bye Sverige: : En läromedelsanalys av emigrationen från Sverige till Amerika i historieläroböcker för årskurs 4-6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Julia Ljungek; Ella Gunnarsson; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; läroböcker; textanalys; Sveriges emigration;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Historiebruk i läroböcker : En undersökning om hur historiebruk framställs i historieläroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linus Bursell; Christoffer Radsten; [2023]
    Nyckelord :History culture; historical consciousness; text analysis; textbooks; typology; use of history.; Historiebruk; historiekultur; historiemedvetande; läroböcker; textanalys; typologi.;

    Sammanfattning : The purpose of our degree project is to create an understanding of how three history textbooks and the textbook publishers make use of the use of history. The questions that we have started from are: How is the use of history presented in the textbooks? Is the depiction of history use the same between the books? When we were investigating we used the method called text analysis, and we analyzed the textbooks SOL NOVA HISTORIA 9, Utkik historia 7-9 and Fundament historia 7-9. LÄS MER

  4. 4. Historieläroböcker av god kvalitet : En kvalitetsundersökning av moderna historieläroböcker för gymnasiet

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :James Willetts; [2023]
    Nyckelord :Kvalitetsundersökning; historieläroböcker; kvalitet; läromedel; gymnasiet;

    Sammanfattning : The purpose of this research is to find out the quality of the following textbooks for the high school course history 1b, Tänk historia (TH), Bilden av historien 1b (BH) and Historia 1b: Den lilla människan och de stora sammanhangen (MOSS). The books quality is calculated by using the five analysis criteria’s: course and subject plan, graphic design, use of language, use of images, and tasks and forms of knowledge. LÄS MER

  5. 5. Den eviga konflikten i skiftande perspektiv : En kvalitativ innehållsanalys om hur Israel-Palestinakonflikten har skildrats i historieläroböcker för gymnasiet mellan 1956-2017.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Marcus Lundqvist; [2023]
    Nyckelord :Israel-Palestinakonflikten; historiekultur; berättelsetypologi; identitetsförmedling;

    Sammanfattning : The purpose of this study has been to examine how the Israel-Palestine conflict has been conveyed in history textbooks intended for upper secondary school during the period 1956–2017. The focus has also been on identifying which perspectives and identities are revealed in connection with the history textbooks descriptions of the conflict. LÄS MER