Sökning: "historiska teorier"

Visar resultat 1 - 5 av 226 uppsatser innehållade orden historiska teorier.

  1. 1. Upphovspersonen är död, länge leve fansen : Tumblr-fenomenet Goncharov, en film för bra för att existera

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Diana Kasatkina; Elisabet Åberg; [2024]
    Nyckelord :Tumblr; fankultur; Goncharov; hyperrealitet; social responsivitet; kreativa fans; konvergenskultur; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen: ‘Upphovspersonen är död, länge leve fansen: Tumblr-fenomenet Goncharov, en film för bra för att existera’ är skriven av Diana Kasatkina och Elisabet Åberg för kandidatkursen i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kommunikation och medier på Lunds universitet. I denna fallstudie utforskar vi det virala fenomenet Goncharov, dvs. LÄS MER

  2. 2. ”Att göra ett minnesmärke över livet” : En komparativ utställningsanalys av två svenska konstnärshem

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Hanna Tegbrant; [2023]
    Nyckelord :Art history; historical homes; museum; curating; exhibition analysis; intermediation; cultural heritage; Ecke Hedberg; Bror Hjorth; Tallbo; Bror Hjorths Hus; Swedish art; artists homes; interior; konstvetenskap; konsthistoria; historiska hem; konstnärshem; museologi; curating; förmedling; utställningsanalys; kulturarv; Ecke Hedberg; Bror Hjorth; Tallbo; Bror Hjorths Hus; Gästrikland; Uppland; Uppsala; interiör;

    Sammanfattning : This essay investigates and compares two Swedish artist homes made into museums using an applied version of Danish scholar Rune Gade’s exhibition analysis method. The homes that were chosen for the study are Tallbo, in the region of Gästrikland, the home of Swedish painter Ecke Hedberg (1868-1959) and Bror Hjorths Hus in the city of Uppsala, the home of Swedish painter and sculptor Bror Hjorth (1894-1968). LÄS MER

  3. 3. Monument för skiften

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

    Författare :Daniel Olsson; [2023]
    Nyckelord :Estetik; tektonik; cirkulär ekonomi; monument; sekulär tro.; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker estetiska värden i arkitektur inom ramarna för cirkulär ekonomi och design. Vad som blir värdefullt när ett samhälle skiftar från vår tids globala kapitalism till ett system där evig tillväxt ersätts av ett resilient system som arbetar inom gränserna för planetens resurser. LÄS MER

  4. 4. Förslag som förändrar bilden av Rosengård i Malmö : - Att skapa en lockande attraktiv miljö i en segregerad stadsdel

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Nariman Hamade; [2023]
    Nyckelord :Barriärer; Segregation; Stigmatisering; Social hållbarhet; Rosengård;

    Sammanfattning : Abstract This thesis examines segregation and stigmatization in Rosengård, Malmö, and proposes adesign concept to change the area's image. Previous studies have shown disparities in living conditions and linked Malmö's housing segregation to socio-economic and ethnic factors. LÄS MER

  5. 5. En tudelad litteraturundervisning? : En jämförelse av litteraturundervisningen på gymnasieskolans yrkesprogram och högskoleförberedande program

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Robin Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Svenskämnestraditioner; yrkesprogram; yrkesförberedande program; högskole- förberedande program; studieförberedande program; litteraturundervisning; skillnader; likheter; svenska som färdighetsämne; svenska som litteraturhistoriskt bildningsämne; svenska som erfarenhetspedagogiskt ämne; Gy 11; Lpf 94; 2000- talet; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att jämföra litteraturundervisningen på högskoleförberedande program och yrkesprogram inom 2000-talets gymnasieskola. Utifrån detta formulerades frågeställningar som innefattade jämförelse av likheter och skillnader avseende litteraturundervisningen inom högskoleförberedande program och yrkesprogram. LÄS MER