Sökning: "hjälp med läxor"

Visar resultat 1 - 5 av 69 uppsatser innehållade orden hjälp med läxor.

  1. 1. Sömnrelaterade beteenden hos elever i gymnasieskolan kan påverkas av arbete med den mentala tallriksmodellen inom ramen för idrott och hälsa i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Matilda Wikander; [2024]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; mental hälsa; mentala tallriksmodellen; mentalt välbefinnande; livskvalitet; sömn; hälsa; BBQ; SRBQ;

    Sammanfattning : Ungdomars mentala hälsa har blivit sämre och orsakerna är inte klarlagda, även om försämringarna sammanfaller med digitaliseringen av samhället, smartphones och mer stillasittande. Skolan har ett ansvar att lära sina elever om hälsa och hur livsstilen kan påverka måendet och det finns mer att göra på området där ämnet idrott och hälsa har en stor roll. LÄS MER

  2. 2. Läsinlärning och läsläxor ur ett likvärdighetsperspektiv : En kvalitativ analys om hur fem F-3-lärare, fem vårdnadshavare och tio elever beskriver läsläxor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Kauranen; [2023]
    Nyckelord :elever; likvärdighet; lärare; läsinlärning; läsläxor; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : En kvalitativ analys om hur F-3-lärare beskriver hur läsläxor används som en del av läsinlärningen, hur de motiveras och följs upp samt hur de uppfattas och beskrivs av vårdnadshavare och elever. Uppsatsen syftar till att undersöka hur lärare arbetar med läsläxor som en del av läsinlärningen samt hur de motiverar, informerar om och genomför läsläxor. LÄS MER

  3. 3. Lärares uppfattningar av matematikläxor.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Molly Hemphälä; [2022]
    Nyckelord :Fenomenografi; Grundskollärare 1–3; Matematikläxa; Uppfattning;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att titta på grundskollärares 1–3 uppfattningar av matematikläxor och dess syfte och effekt i undervisningen. Denna undersökning har en fenomenografisk utgångspunkt och använder sig av både intervjuer och enkät som metod. LÄS MER

  4. 4. Varför slutar elever på fritidshemmet i de tidiga skolåren? : En enkätstudie kring elevers uppfattningar om varför de slutade på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Rebecka Nilsson; Annie Salomonsson; [2021]
    Nyckelord :Elever; fritidshem; lärmiljö; påverkan; relationer;

    Sammanfattning : De aktiviteter och den undervisning som sker på fritidshemmet ska stödja eleverna i deras relationsskapande arbete. I bakgrunden tas det upp tidigare forskning som behandlar elevers möjligheter att påverka, lärande, sociala relationer, upplevd stress och yttre faktorer som kan påverka om eleverna väljer att vara på fritidshemmet eller inte. LÄS MER

  5. 5. Läxor: ett hemarbete eller en utökad timplan? : En kvantitativ och kvalitativ studie om faktorer som påverkar mellanstadielärares läxanvändning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Karin Danielsson; Ebba Pettersson; [2021]
    Nyckelord :the more capable peer; läxor; ramfaktorteorin; den närmaste utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om mellanstadielärares syn på läxor och faktorer som påverkar läxanvändning. Läxor behandlades, inom ramen för denna studie, som något elever skulle göra utanför ordinarie undervisningstid. LÄS MER