Sökning: "hotel bransch"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden hotel bransch.

  1. 1. Att återhämta en bransch i kris. En kvalitativ studie om den rådande personalbristen i hotell- & restaurangbranschen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hjalmar Lillfors; Ylva Lindmark; [2022-08-16]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Following the removal of the restrictions that were caused by the covid-19 pandemic the hotel and restaurant industry have suffered a significant staff shortage. The study aims to create an understanding as to whether the work environment in the hotel and restaurant industry have contributed to the current staff shortage and how companies within the hotel and restaurant industry can work in order to attract and motivate workforce in the short and long term. LÄS MER

  2. 2. “En klapp på rumpan istället för en klapp på axeln” : En enkätstudie om arbetstagares upplevelser av sexuella trakasserier inom hotell- och restaurangbranschen

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Amanda Johansson; Jessica Bäckström; [2021]
    Nyckelord :Sexual harassment; Hotel industry; Restaurant industry; Vulnerability; Theory of Planned Behavior; Workplace culture; Sexuella trakasserier; Hotellbranschen; Restaurangbranschen; Utsatthet; Theory of Planned Behavior; Arbetsplatskultur;

    Sammanfattning : I Sverige är hotell- och restaurangbranschen den bransch där flest anställda utsätts för sexuella trakasserier på arbetsplatsen, där en sexistisk och hård jargong är en betydande faktor. Studiens övergripande syfte är att undersöka hur arbetstagare inom branschen upplever sexuella trakasserier, arbetsgivarens arbete mot detta samt vad som påverkar beslutet att anmäla. LÄS MER

  3. 3. Ledarskap i kris : En studie av ledare och deras organisationer inomhotellbranschen i pandemins spår

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Elin Wahlström; Carin Widegren; [2021]
    Nyckelord :Leadership; Crisis; Covid-19; Hotel industry; Leader; Tourism; Crisis management; Crisis preparedness; Ledarskap; Kris; Covid-19; Hotellbranschen; Ledare; Turism; Krishantering; Krisberedskap;

    Sammanfattning : Att vara en ledare kan vara svårt, även under normala förhållanden. Att vara en ledare under en kris ställer ledaren inför ytterligare utmaningar. Vi befinner oss just nu mitt i en kris, en pandemi orsakad av sjukdomen Covid-19. LÄS MER

  4. 4. Har eWOM en påverkan på din semester? : En kvalitativ studie om hur negativa recensioner influerar konsumentens köpbeslutsprocess vid bokning av hotellboende online.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Stefan Christoffer Gündüz; Assane Moukhsine Ndiaye; [2021]
    Nyckelord :Buyer-decision- model; word- of- mouth; electronic word of mouth; negative- word- of- mouth; credibility; Köpbeslutsmodellen; word- of- mouth; elektronisk- word -of- mouth; negativ- word- of- mouth; trovärdighet;

    Sammanfattning : I samband med den växande teknologiska utvecklingen har spridningen av internetbaserade recensioner, även kallat electronic-word-of-mouth (eWOM), fått en allt större betydelse för konsumenterna inför ett köpbeslut. Turismbranschen är ett exempel på en bransch där allt fler människor använder online recensioner vid val av hotell online. LÄS MER

  5. 5. Interna service recovery strategier inom hotellbranschen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Tilda Svensson; Gabrielle Wågström; [2019]
    Nyckelord :Service recovery; internal strategies; service failure; hotel; Service recovery; interna strategier; service failure; hotell;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att skapa förståelse för hur hotell arbetar med interna service recovery strategier, utifrån ett företagsperspektiv. Metod: Studien är genomförd enligt kvalitativ forskningsmetod där empiriskt material är insamlat via semistrukturerade intervjuer med hotellpersonal. LÄS MER