Sökning: "hundassisterad terapi"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden hundassisterad terapi.

  1. 1. Den djurassisterade terapins mätbara och erfarna effekt på välbefinnande hos patienter inom barnsjukvård

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskap

    Författare :Johanna Rosenbähr; Frank Nellie; [2023]
    Nyckelord :Animal assisted therapy; Children; Pediatric; Well-being; Barn; Djurassisterad terapi; Pediatrik; Välbefinnande;

    Sammanfattning : Bakgrund: Redan på 1790-talet visades positiva interaktioner med djur ge fördelar för människor. Djur har funnits vid människans sida sedan tusen år tillbaka och under de senaste 50 åren har implementeringen av djurassisterad terapi ökat. LÄS MER

  2. 2. Fysioterapeuters Upplevelser Och Erfarenheter Av Hundassisterad Terapi : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Åsenlöf: Fysioterapi

    Författare :Lovisa Svahn; Lina Lundqvist; [2022]
    Nyckelord :Animal-assisted therapy; dog-assisted therapy; physiotherapy; rehabilitation; habilitation;

    Sammanfattning : Bakgrund: Djur har sedan länge använts för terapeutiska syften och under 1900-talet växte djurassisterad terapi fram. Hundar anses vara lämpliga terapidjur då de uppvisar beteenden som människor kan tolka tillmötesgående och kravlösa. LÄS MER

  3. 3. "När skolhunden slutade blev eleven återigen hemmasittare" : En studie om hundassisterad pedagogik i skolverksamhet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Emmie Linnefell; Lisa Carlsson; [2020]
    Nyckelord :Reading education assistance dogs; Animal assisted therapy; Skolhund; Hemmasittare; Hundassisterad pedagogik; Hundar i skolan; Hundassisterad terapi; Pedagoghund;

    Sammanfattning : Hundassisterad pedagogik (HAP) är en metod där hund används som verktyg i skolverksamhet och användandet av hundar i skolmiljö ses som ett pedagogiskt och hälsofrämjande verktyg. Syftet med studien är att uppmärksamma vad och hur de yrkesverksamma inom HAP anser att metoden kan gynna eleverna. LÄS MER

  4. 4. Mind the Dog! Det tredje subjektet i den terapeutiska triaden : - Terapeuters erfarenhet av hundassisterad terapi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Anneli Östlund; [2020]
    Nyckelord :therapists experience; dog-assisted therapy; thematic analysis; triadic; the therapy dog as a subjecy; terapeuters erfarenhet; hundassisterad terapi; tematisk analys; triadisk; terapihunden som subjekt;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka terapeuters erfarenheter av att arbeta med hundassisterad terapi med kvalitativ metod. Studien bygger på intervjuer med sex yrkesutövare som inkluderade terapihund i sitt klientarbete. Datainsamlingen bearbetades med en tematisk analys vilken gav fyra huvudteman. LÄS MER

  5. 5. Vi måste prata om hunden i rummet : Yrkesverksammas syn på betydelsen av hundassisterad terapi i arbetet med personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Socialt arbete

    Författare :Jennilie Svensson; Sanna Sahlin; [2018]
    Nyckelord :Hundassisterad terapi; djurassisterad terapi; terapihund; socialt arbete; NPF; neuropsykiatrisk funktionsnedsättning; yrkesverksamma; interaktionism; socialkonstruktionism;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att belysa och analysera yrkesverksammas erfarenheter och beskrivningar av att arbeta med terapihund inom socialt arbete. Den klientgrupp vi valt att fokusera på är personer med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF). LÄS MER