Sökning: "hur barn formas i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden hur barn formas i förskolan.

  1. 1. “Livsfarligt! Men det är också bra träning.” : Förskollärares olika uppfattningar om hur den fysiska miljön och egna förhållningssätt påverkar lärande och utveckling i utevistelsen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Julia Hjelmqwist; Cecilia Kling; [2023]
    Nyckelord :utevistelse; förskola; pedagogers förhållningssätt; förskolans gård; fenomenografi; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka förskollärares olika uppfattningar kring fenomenet utomhusverksamhet i tre olika förskolor med skilda förutsättningar i den fysiska miljön. En fenomenografisk ansats har tillämpats, vilket syftar till att föra fram skilda erfarenheter och synsätt kring ett specifikt fenomen. LÄS MER

  2. 2. ”Är det en han eller hon?” En kvalitativ studie om hur genus framställs i barnlitteratur samt hur barn och förskollärare samtalar om kön under boksamtal.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Backlund Agnes; Dagermark Hanna; [2022]
    Nyckelord :Genus; kön; femininitet; maskulinitet; barnlitteratur; normkreativitet;

    Sammanfattning : Syn på genus är något som formas i både hem och förskola. Både människor, material och miljöer påverkar individens uppfattning och syn gällande sin egen identitet och andras. Barn påverkas tidigt av rådande normer i samhället på olika vis. LÄS MER

  3. 3. En studie om hur förskolegårdens storlek och kvalitet påverkar barnens möjlighet till fysisk aktivitet : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Astrid Virdhall; Viktor Andersson; [2022]
    Nyckelord :Friyta; Förskolegård; Kvalitet; Lekvärdesfaktorn;

    Sammanfattning : Enligt Boverket (2015) leder förtätning av städerna till att allt mindre ytor blir kvar till förskolor, vilket påverkar storleken på förskolegårdarna negativt. Samtidigt är flera forskare överens om den positiva effekt en gård med tillräcklig friyta och goda kvaliteter har för barnens fysiska och mentala hälsa. LÄS MER

  4. 4. Vänta lite, jag ska bara… : En kvalitativ studie om vikten av en trygg anknytning vid inskolning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Jasmin Hansson; [2022]
    Nyckelord :Anknytning; förskola; förskollärare; inskolning; lyhörd; trygghet.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur möjligheten till en trygg anknytning uppfattas under inskolningen, både utifrån ett förskollärar- och ett föräldraperspektiv. För att undersöka detta har jag använd mig av semistrukturerade intervjuer. Empirin har sedan analyserats utifrån anknytningsteorin. LÄS MER

  5. 5. Plocka ned saker från väggarna eller gå utanför väggarna? : Utomhusundervisning som brobyggare mellan förskolan och skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Emma Esbjörnsdotter; [2021]
    Nyckelord :förskola; grundskola; lärande; läroplanen; utomhusundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet var att studera hur utomhusundervisningen kan bidra till att underlätta övergången mellan förskolan och skolan genom att undersöka hur platsens betydelse tillämpas av pedagoger i undervisningen, samt hur barn/elevers lärande formas av platsens betydelse. Motivet för arbetet har varit en förhoppning om att kunna bidra till att lyfta utomhusmiljöns status som pedagogiskt verktyg. LÄS MER