Sökning: "hur kan lärare skapa arbetsro i klassrummet"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden hur kan lärare skapa arbetsro i klassrummet.

  1. 1. Sambandet mellan klassrumsmiljön och elevers språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Karin Dusky; [2022]
    Nyckelord :Good learning environment; language development; pedagogical leadership; relationships.; Klassrumsmiljö; pedagogiskt ledarskap; relationer; språkutveckling; studiero.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att få kännedom om hur studiero i klassrummet är kopplat till elevers språkutveckling. Den språkliga utvecklingen är nödvändig för eleverna och för att den ständigt ska kunna utvecklas behövs en lugn och trygg klassrumsmiljö där undervisningen ska kunna bedrivas på bästa möjliga sätt. LÄS MER

  2. 2. "Jag tycker inte om att vara den här tjatiga polisen" : en kvalitativ studie om gymnasielärares uppfattningar om och arbete med störande elevbeteenden i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Utbildningsvetenskap

    Författare :Josefine Persson; [2013]
    Nyckelord :störande elevbeteenden; störande beteenden; ledarskap i klassrummet; classroom management; lärares utbildning;

    Sammanfattning : Elevers störande beteenden i undervisningen utgör en del av lärares vardag och innebär problem som de måste hantera men även förebygga. Enligt Skollagen har alla elever rätt till arbetsro i klassrummet och lärares uppgift är att skapa en miljö där de kan få det (Skollagen 5 kap. 3§). LÄS MER

  3. 3. Förslag till handlingsplan för att skapa trygghet, trivsel och arbetsro i skolan: Vad gör man med elever som vägrar att lämna klassrummet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anders Månsson; [2009]
    Nyckelord :disciplin; trygghet; arbetsro; handlingsplan; utvisning;

    Sammanfattning : Följande arbete analyserar ordnings- och disciplinfrågor i skolan. Baserat på litteratur, egna analyser, och intervjuer med en gymnasielärare och en universitetsadjunkt i pedagogik på lärarutbildningen, presenteras ett konkret förslag till handlingsplan för hur man kan skapa en skola där det råder trygghet, trivsel och arbetsro. LÄS MER

  4. 4. Arbetsro i skolan ur ett elevperspektiv

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Jaana Nyman; Beryl Low; [2008]
    Nyckelord :Arbetsro; relationer; ledarstil; belöningar; sankt;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med uppsatsen har varit att få en inblick i hur elever själva upplever sin arbetsmiljö, vad de anser att arbetsro äroch vad de tycker stör den, samt att lära oss mer om de etablerade pedagogiska verktygen som kan användas för attskapa och bibehålla arbetsro.Frågeställningar · Vad är arbetsro för eleverna och vad anser de vara avgörande för arbetsron? · Hur upplever eleverna lärarnas försök att skapa arbetsro? · Hur upplever eleverna de etablerade verktyg som lärarna använder sig av för att skapa arbetsro?MetodVår studie var explorativ och som metod har vi gjort sju kvalitativa intervjuer där vi utgick från en ostruktureradintervjumetod. LÄS MER

  5. 5. Arbetsro i skolan - En undersökning hur lärare kan förebygga oro samt skapa och bibehålla arbetsro i klassrummet

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Camilla Bako; Hillevie Hansson; ; [2008]
    Nyckelord :Arbetsro; hjälpmedel; intervjuer; observationer; r;

    Sammanfattning : BakgrundBåde lärarstudenter och lärare hamnar någon gång i situationer där man tvivlar på förmågan att skapa arbetsrooch trygghet i klassrummet samt förmågan att leda en grupp elever. Vi vill med detta arbete skapa ett förslag tillen plattform för hur man kan gå tillväga för att förebygga oro samt bibehålla arbetsroSyfteVårt syfte är att fördjupa oss i begreppet arbetsro och att identifiera användbara verktyg för att förebygga orosamt skapa och bibehålla arbetsro. LÄS MER