Sökning: "hur kommunicerar ungdomar"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden hur kommunicerar ungdomar.

  1. 1. VI OCH DOM I DENKRIMINALPOLITISKA DEBATTEN : En kritisk diskursanalys av debattartiklar av Socialdemokraterna, Moderaterna och Sverigedemokraterna 2020-2021

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Martina Svartz; [2021]
    Nyckelord :kriminalpolitik; rasifiering; medborgarskap; socialkonstruktivism; diskurs; kritisk diskursanalys; neoliberalism; svensk politik; rasism; hegemoni; ojämlikhet;

    Sammanfattning : Med social konstruktivismen som filosofisk ansats kan samhället förstås som format genom vårt språk och enligt Fairclough kan kommunikation aldrig betraktas som neutral. Den statsvetenskapliga forskningen frångår ofta att belysa språkets betydelse för hur komplexa sociala fenomen framställs och förstås. LÄS MER

  2. 2. Idrottspsykologi i tränarutbildningen inom innebandy : En kartläggning över hur innebandytränare för barn och ungdomar använder Self-Determination Theory i praktiken

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanik

    Författare :Hanna Eriksson; Casper Hällström; [2021]
    Nyckelord :Self-Determination Theory SDT ; autonomi; kompetens; tillhörighet relatering; Svenska Innebandyförbundet; grön-; blå- och röd nivå; tränarlänkinnebandy;

    Sammanfattning : Syfte & frågeställningar Syftet med studien var att undersöka hur barn- och ungdomstränare på grön-, blå- och röd nivå tolkar och tillämpar Svenska Innebandyförbundets idrottspsykologiska utbildningsmaterial, med utgångspunkt ur Self-Determination Theory (SDT). För att besvara syftet har följande frågeställningar undersökts: 1) Tillämpas de idrottspsykologiska begreppen autonomi, kompetens och tillhörighet av innebandytränare i praktiken för barn och ungdomar? 2) Tolkas de idrottspsykologiska begreppen inom SDT (autonomi, kompetens och tillhörighet) av innebandytränare på samma sätt i olika kontexter? 3) Skiljer sig användandet av de idrottspsykologiska begreppen inom Self-Determination Theory åt beroende på vilken åldersgrupp innebandytränaren tränar?  Metod För att undersöka studiens syfte och frågeställningar har en kvantitativ metod tillämpats. LÄS MER

  3. 3. På fritidshemmet finns en önskelåda. Där ska jag önska att vi får läsa e-ljudböcker. : En studie av elevers upplevelser kring e-ljudbok som alternativ till läsning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Yvonne Petersson; [2018]
    Nyckelord :e-ljudbok; ljudbok; e-bok; läslust; läsupplevelser;

    Sammanfattning : I studiens nulägesanalys framgick av en föreläsare som berättade att allt för många ungdomar lämnar grundskolan med läs-och skrivsvårigheter. Föreläsaren hade genom sitt arbete på behandlingshem träffat flera ungdomar som inte kan läsa och skriva och menade att detta har betydelse för ungdomarnas självkänsla och självbild. LÄS MER

  4. 4. Strukturerna skiljer oss åt : En kvalitativ studie om ungdomar med hörselnedsättning och deras upplevelser av sociala relationer och identitetsutveckling

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för socialt arbete och socialpedagogik

    Författare :Matilda Brobeck; [2018]
    Nyckelord :Adolescents; hearing impairment; social relationships; identity development; Ungdomar; hörselnedsättning; sociala relationer; identitetsutveckling;

    Sammanfattning : Bakgrund: Goda sociala relationer är i viss mån grundläggande för ungdomars identitetsutveckling. Utveckling av deras sociala förmågor har även positiva effekter på deras psykiska hälsa. LÄS MER

  5. 5. Ungdomsdialog i stadsutvecklingsprojekt - Att som kommun engagera och kommunicera med ungdomar som målgrupp i samband med stadsutvecklingsprojekt

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

    Författare :Elsa Jensen; [2017]
    Nyckelord :Ungdomsdialog; stadsutveckling; kommun; stadsbyggnadskontor; stadsdelsförvaltning; ungdomar; delaktighet; involvering; engagemang; kommunikation; strategi; dialogmetoder; beslutsfattande; effektivitet; utvärdering; medborgardialog;

    Sammanfattning : Studien syftar till att jämföra hur kommuner kommunicerar till ungdomar och involverar dem i beslutsfattande i samband med stadsutvecklingsprojekt. Syftet är även att utvärdera effektiva metodval för kommunikation och medborgardialog med ungdomar som målgrupp. LÄS MER